vdo 4200 rs

cola
New Member
New Member

vdo 4200 rs

Bericht door cola »

Hallo.
Ik ben nieuw op dit forum en zie allerlei vragen en antwoorden over de 4200 RS.
Zelf zit ik met het volgende:
Ik heb een fiat marea gekocht, met een door de dealer ingbouwde vdo dayton. Niet echt nodig, maar hij zat er gratis bij. Nu staat op de cd's die ik meegeleverd heb gekregen 'major roads' en dat staat er volgens mij niet voor niets. Heel veel adressen zijn niet te vinden.
Daarnaast heb ik geen flauw benul hoe ik de radio een beetje in kan stellen wat betreft zenders ontvangen.
Kan iemand me vertellen hoe ik dit een beetje in moet stellen. Ik kan nu een zender of 7 ontvangen, maar bijvoorbeeld Yorin FM is daar niet bij. Met mijn oude kenwood radio was het geen probleem....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Pedro Notten
Junior Member
Junior Member

Re: vdo 4200 rs

Bericht door Pedro Notten »

cola schreef:Hallo.
Ik heb een fiat marea gekocht, met een door de dealer ingbouwde vdo dayton. Niet echt nodig, maar hij zat er gratis bij. Nu staat op de cd's die ik meegeleverd heb gekregen 'major roads' en dat staat er volgens mij niet voor niets. Heel veel adressen zijn niet te vinden.
Daarnaast heb ik geen flauw benul hoe ik de radio een beetje in kan stellen wat betreft zenders ontvangen.
Kan iemand me vertellen hoe ik dit een beetje in moet stellen. Ik kan nu een zender of 7 ontvangen, maar bijvoorbeeld Yorin FM is daar niet bij. Met mijn oude kenwood radio was het geen probleem....
Hallo Cola,

Je geeft al aan dat de CD's enkel de hoofdwegen bevatten. Voor goed te kunnen navigeren heb je de BENELUX cd nodig of die van een ander land natuurlijk. Het zoeken naar radio zenders gaat bij dit type radio wat omslachtiger dan bij andere merken, dat moet ik toegeven maar ik zou zeggen RFM (read your ******* manual) alvorens je vragen stelt, dat werkt verhelderend. Ik heb de ook de 4200 RS geweldig geluid trouwens.
Groet,
Pedro

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Han
Senior Member

Bericht door Han »

Pedro Notten schreef:ik zou zeggen RFM (read your ******* manual) alvorens je vragen stelt, dat werkt verhelderend.
Ik ga er vanuit dat je het goed bedoeld, alleen komt het als eerste bericht wel erg bot over.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cola
New Member
New Member

Bericht door cola »

Goed. Ik dacht hier wat hulp te kunnen krijgen. Ben geen domme jongen en ben niet gewend zomaar vragen te stellen.
Als dit de manier is waarop men omgaat met gasten hier op dit forum, dan hoeft het voor mij niet. Ben gewend mensen op een nette manier te behandelen, zeker als het totaal vreemden voor me zijn.

Gegroet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member

Bericht door Topsport »

cola schreef:Goed. Ik dacht hier wat hulp te kunnen krijgen. Ben geen domme jongen en ben niet gewend zomaar vragen te stellen.
Als dit de manier is waarop men omgaat met gasten hier op dit forum, dan hoeft het voor mij niet. Ben gewend mensen op een nette manier te behandelen, zeker als het totaal vreemden voor me zijn.Gegroet.
Hallo Cola,

Ik ben het met je eens :wink: , zoals Pedro Notten antwoord :arrow: (RFM (read your ******* manual), slaat nergens op :!: :!: .Zo moet je niet antwoorden op een forum :!: :!: . Een forum is iets om mensen te helpen, ook al staat het in de handleiding en je komt er niet uit :idea:
Bij de meeste radio's is het vrij eenvoudig om instellingen/zenders te veranderen en bij andere gaat het wat lastiger.
Als je handmatig gaat zoeken moet het volgens mij wel lukken, hoe dit moet staat wel in de handleiding ( weet het helaas niet uit mijn hoofd :cry: )

succes

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

cola schreef:Hallo.
Dat van de "Major Roads" snap ik niet. De MS4200RS is een C-IQ toestel. :arrow: Dus je zou minimaal een set Navteq of Teleatlas CD's moeten hebben van heel europa. Via het C-IQ centre van VDO-Dayton kan je dan content vrij laten schakelen (Bv. BeNeLux). Pas als je een abonnement hebt afgesloten met C-IQ kan je je systeem gebruiken om te navigeren. Dit zou geregeld moeten zijn door de verkoper van de auto met de MS4200RS. Vraag even na bij de dealer welk type contract er is afgesloten met C-IQ. Als je meer wilt weten over het C-IQ concept kijk dan een op https://c-iq.vdodayton.com/consumer/homeInit.do of zoek eens op het forum. Er is al een hoop over geschreven.

Als je nog vragen hebt laat het maar weten. Er zijn hier ook mensen die wel willen helpen.

En voor wat het (nog) waard is de eerder genoemde reactie getuigd niet echt van de manier zoals we hier met elkaar om gaan. :roll:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Pedro Notten
Junior Member
Junior Member

Bericht door Pedro Notten »

cola schreef:Goed. Ik dacht hier wat hulp te kunnen krijgen. Ben geen domme jongen en ben niet gewend zomaar vragen te stellen.
Als dit de manier is waarop men omgaat met gasten hier op dit forum, dan hoeft het voor mij niet. Ben gewend mensen op een nette manier te behandelen, zeker als het totaal vreemden voor me zijn.

Gegroet.
Hallo Cola,

Excuses....ik had überhaupt niet de intentie om vervelend naar je te reageren, mijn "grapje" is kennelijk niet goed ontvangen. Uiteraard is het forum er om elkaar te helpen en ga je op een correcte manier met elkaar om.
Ik zal hier in de toekomst zeker rekening mee houden en ik hoop dat je mijn verontschuldiging zult accepteren.
Met vriendelijke groet,
Pedro

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cola
New Member
New Member

Bericht door cola »

Prima. Ik heb overigens je tip wel te harte genomen, maar na het lezen van de manual kwam ik eigenlijk niet veel verder. Ik zal vanavond nog het een en ander uitzoeken en kom dan morgen met een uitgebreidere probleemrapportage. Ik hoop dat er dan mensen zijn die me een stap verder kunnen helpen. Sinds gisteren heb ik namelijk alleen nog maar een zwarte pijl in mijn navigatiesysteem die me constant verteld dat ik 20 meter naar voren, links of rechts moet om op de juiste route te komen. En vinden... ho maar...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cola
New Member
New Member

Bericht door cola »

Ok. Achter 1 ding ben ik al gekomen. Ik heb namelijk van Navteq en van Teleatlast de cd's 1/5 t/m 5/5, maar dat zijn de major road cd's. Kennelijk is er een aparte Benelux cd. Deze heb ik dus niet....
Dat zou al verklaren waarom ik zoveel straten en zo mis...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

cola schreef:Ok. Achter 1 ding ben ik al gekomen. Ik heb namelijk van Navteq en van Teleatlast de cd's 1/5 t/m 5/5, maar dat zijn de major road cd's. Kennelijk is er een aparte Benelux cd. Deze heb ik dus niet....
Dat zou al verklaren waarom ik zoveel straten en zo mis...
Volgens mij heb je dan wel de complete set. Echter ja navigatiesysteem werkt NIET voordat je een abonnenment heb afgesloten met C-IQ voor het vrijschakelen van het kaartmateriaal.
Vraag even bij de dealer welk abonnenment er is afgesloten voor jou systeem. :arrow: Als de dealer dat ook niet weet kan je even bellen met het C-IQ centre(+ 49 (0)69 370055-19). Als je je NAVI-ID nummer doorgeeft dan kunnen zij kijken op wie zijn naam de NAVI geregistreerd staat en welk abonnenment er is afgesloten.
Volgens mij hoort er bij de verkoop van een C-IQ gebaseerd navi systeem een abonnement te zitten voor een bepaald periode.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cola
New Member
New Member

Bericht door cola »

Ik heb een teleatlas abonnement. Maar daar is niet een benelux cd bij. Op de cd staan België, Nederland, Luxemburg en nog een ander land waar ik zo ff niet op kan komen. Klopt het dat links in het midden van de cd dan de woorden 'major roads' staat? Daar hoor ik namelijk verder niemand over...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

cola schreef:Ik heb een teleatlas abonnement. Maar daar is niet een benelux cd bij. Op de cd staan België, Nederland, Luxemburg en nog een ander land waar ik zo ff niet op kan komen. Klopt het dat links in het midden van de cd dan de woorden 'major roads' staat? Daar hoor ik namelijk verder niemand over...
Dat kan kloppen, op de cd's staan de "Major Roads" van europa. Als je een cd hebt met Nederland, Belgie en Luxemburg dan is dat inderdaad de BeNeLux cd.

Misschien ten overvloede maar als je een Teleatlas abonnement hebt dan werken de Navteq CD's dus niet in jou systeem tenzij je daar ook een abonnement op neemt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cola
New Member
New Member

Bericht door cola »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik had het systeem op USA staan in plaats van EUR... Logisch dat ie vrij weinig vond.
Nu zit ik alleen nog met het volgende: handmatig kan ik 3FM vinden, via de RDS-memo niet. Hoe kan ik nu een handmatig gevonden adres opslaan? Kon ik niet vinden in het boekje...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

cola schreef::oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik had het systeem op USA staan in plaats van EUR... Logisch dat ie vrij weinig vond.
Nu zit ik alleen nog met het volgende: handmatig kan ik 3FM vinden, via de RDS-memo niet. Hoe kan ik nu een handmatig gevonden adres opslaan? Kon ik niet vinden in het boekje...
Op pagina 223 van je instructieboekje staat er iets over geschreven je moet er in ieder geval voor zorgen dat de radio niet op FM-AS staat. (AS=Autostore) :idea:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member

Bericht door fransnacht »

als je zender instelt (even uit mijn hoofd)

druk je op tuner, dan ga je naar band en stel je hem in op de gewone fm(kan ook zo zijn dat er een gewoon knopje band op je toestel zit, dan natuurlijk daarop drukken) , dan krijg je ergens onder in je lijst optie opslaan als je op tuner heb gedrukt.

succes

maar zorg er voor in ieder geval die band goed staat, anders lukt het nooit

het is wel eenmalig instellen daarna hoeft het nooit meer!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cola
New Member
New Member

Bericht door cola »

Heb ik gedaan! Ging erg goed :) . Maar de zenders blijven zeeeeeer zwak. Yorin FM, 538, 3fm, etc kan ik eigenlijk niet of nauwelijks ontvangen in Drenthe en Friesland. Zal het vandaag ook in Overijssel en Gelderland proberen. Maar dat mot toch nie kenne?

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member

Bericht door Riekus »

Dit is niet bedoeld om flauw te zijn maar als je slechte ontvangst hebt dan zou ik mij afvragen of de antenne wel goed functioneert. heb je een combi antenne op het dak, een raamantenne geplakt of een aparte radio en een aparte GPS antenne of een andere combi??

Ik heb in mijn renault een raamplakantenne op de achterzijruit en heb ook regelmatig het idee dat de ontvangst beter zou moeten kunnen !!

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Riekus schreef:Dit is niet bedoeld om flauw te zijn maar als je slechte ontvangst hebt dan zou ik mij afvragen of de antenne wel goed functioneert. heb je een combi antenne op het dak, een raamantenne geplakt of een aparte radio en een aparte GPS antenne of een andere combi??

Ik heb in mijn renault een raamplakantenne op de achterzijruit en heb ook regelmatig het idee dat de ontvangst beter zou moeten kunnen !!

Groet,
Riekus
Ik zou het in eerste instantie zoeken in de aansluiting van de antenne aan de radio.
Het wil nog wel eens voorkomen dat de stekkerverbindingen niet echt lekker zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”