Antenne-plaatsing

gremers
New Member
New Member

Antenne-plaatsing

Bericht door gremers »

Een vraag;

Ik ben een Carin 420/440 aan het installeren. Helaas laat de bovenkant van het dashboard weinig speelruimte voor een antenne toe (zonder de boel te slopen...). Maaaar: er is op deze site nogal wat verdeeldheid over de juiste plaatsing van een navigatie-antenne, ik noem bijvoorbeeld de uiteenlopende antwoorden omtrent de VW LT bedrijfsbus met de antenne ondersteboven tegen het dak.

Ik weet dat de antenne liefst vrij zicht (door glas) naar boven moet hebben, maar mag hij ook (ondersteboven) tegen de binnenkant van bijvoorbeeld de voorruit? En moet hij altijd gecentreerd zitten, of is vlakbij een A-stijl (voordeurpost) ook prima? Natuurlijk zijn er veel verschillende mogelijkheden, maar wat zijn dan de beste qua ontvangst?

Alvast bedankt!

G. R.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Hallo Gremers,

Welkom op het forum.

Het beste qua ontvangst is in het midden van je ruit op (of net onder) het dashboard of hoedenplank. :arrow: Dan kan de ontvanger recht "naar boven" kijken. Op deze manier heb je de beste ontvangst met een interne antenne. (Mits je geen glas met metaalfolie hebt dan)

Een andere optie is een externe antenne (Aan de buitenkant van de auto) Er zijn combiantennes in de markt waarin een radio/gsm/gps antenne is verwerkt.

Ik weet uit ervaring dat je een GPS antenne op zijn kop tegen de vooruit kan plakken. Ik heb dit zelf ook gedaan toen ik nog een MS4100 had. Ik had de antenne op zijn kop achter de achteruitkijkspiegel tegen de ruit geplakt. Let wel op dat je de metalen voet aan de antenne laat zitten. Uiteraard is dit niet de juiste methode om de antenne te plaatsen en het ontvangst is ook minder.

Je kan de antenne bv. naast de A-stijl op het dashboard leggen. Let wel dat ook hier de ontvangst minder kan zijn omdat je bijna tegen een metalen A-stijl zit.

Het komt er op neer dat je het gewoon even moet proberen op de plaats die jij voor ogen hebt. Leg de antenne daar even neer en rij een poosje met de auto om te kijken of het naar wens functioneerd. We weten allemaal de beste positie voor de antenne maar soms is het (voor de inbouwer) niet mogelijk om hem daar te krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gremers
New Member
New Member

Bericht door gremers »

Okee, ik zal eens gaan uitvogelen wat het handigste is.

Eigenlijk vreemd dat de handleiding lang niet zoveel nuttige informatie geeft (tip voor de heren/dames bij Philips/VDO!).

Dank je!

Groeten :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member

Bericht door Topsport »

@gremers

in wat voor een auto moet de gps-antenne geplaatst worden :?:

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gremers
New Member
New Member

Bericht door gremers »

:arrow: aan Topsport:

Het gaat om een Punto II (type 188), waarbij er wel een mooi plaatsje bovenop het dashboard is (een afdekklepje voor de dashboardbevestiging eraf; et voilá! midden onder de voorruit een mooi iets verdiept hokje, net iets groter dan de antenne zelf), maar vervolgens krijg ik de kabel niet achterlangs, want over de hele breedte loopt het ventilatiekanaal... Wat zit er (uit het zicht) tussen het dashboard en de voorruit? Een soort isolatieband? Als ik daar doorheen kan steken, is het opgelost. 8)

Gremers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • tmc antenne
    door snaffoo » 20 feb 2017 15:23 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1