Hallo allemaal,
ik heb een blaupunkt rns-149 in de auto zitten, en nu heb ik een probleem.
Soms gebeurt het dat ik wel genoeg sattelieten ontvang, maar dat hij dan toch geen coordinaten weergeeft.
Hij zegt dan ook dat de positie op dit moment niet te bepalen. En dit kan best lang duren.
Het lijkt er af en toe op dat ik perse een poosje moet stilstaan voordat hij dan zn positie heeft berekend.
Zijn er nog meer mensen met dit probleem, en heeft er iemand misschien een oplossing voor?
Alvast bedankt!
groeten Jerome
wel sattelietontvangst, geen lengte en breedte coordinaten
-
- New Member
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18 mei 2004 22:07
-
- Average Member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44
Hallo!
Ik rij ook met de 149 rond. Zelfs toen mijn pulssignaal niet aangesloten was, maar de satellietontvanger wel, dan nog kreeg ik de coördinaten.
Druk eens op "nav" en dan op "positiemarkering". Daar zou je normaalgezien de coördinaten moeten zien na een tijdje.
Bij "positioneren" geeft de 149 je de straat aan waar je je bevindt; hij toont deze wel alleen maar als ALLES aangesloten is. Misschien zelfs alleen na calibratie? (Dat laatste weet ik niet zeker)
"Positiemarkering" zou vanaf zo'n 4-tal satellieten al moeten werken na een tijdje, maar als er bij "positioneren" niets wordt aangeduid, dan werkt je pulssignaal niet (of is de calibratie nog niet gebeurd).
Als alles "normaal" is aangesloten en functioneert, dan vindt hij toch zeker binnen de minuut zijn positie, zelfs al rijdend. Als je genoeg satellieten hebt tenminste (en dan spreek ik over een 4-tal).
Veel succes!
Ik rij ook met de 149 rond. Zelfs toen mijn pulssignaal niet aangesloten was, maar de satellietontvanger wel, dan nog kreeg ik de coördinaten.
Druk eens op "nav" en dan op "positiemarkering". Daar zou je normaalgezien de coördinaten moeten zien na een tijdje.
Bij "positioneren" geeft de 149 je de straat aan waar je je bevindt; hij toont deze wel alleen maar als ALLES aangesloten is. Misschien zelfs alleen na calibratie? (Dat laatste weet ik niet zeker)
"Positiemarkering" zou vanaf zo'n 4-tal satellieten al moeten werken na een tijdje, maar als er bij "positioneren" niets wordt aangeduid, dan werkt je pulssignaal niet (of is de calibratie nog niet gebeurd).
Als alles "normaal" is aangesloten en functioneert, dan vindt hij toch zeker binnen de minuut zijn positie, zelfs al rijdend. Als je genoeg satellieten hebt tenminste (en dan spreek ik over een 4-tal).
Veel succes!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Jerome,
Matthias schreef:
Groet,
JW
Matthias schreef:
Zit je achteruitrijdraad dus wel aangesloten? Sommige systemen zijn daar extreem gevoelig voor, en de oudere Blaupunkts behoren tot die categorie.Bij "positioneren" geeft de 149 je de straat aan waar je je bevindt; hij toont deze wel alleen maar als ALLES aangesloten is
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18 mei 2004 22:07
Nee, mn achteruitrij draad is niet aangesloten.
Ik was al bang dat t daar aan zou liggen.
Waar moet ik die ergens aan aansluiten? Achter op de radio zitten 2 aansluitingen waar "sens" bij staat.
Aan 1 er van heb ik de puls aangesloten. Moet dan aan de andere de achteruitrijdraad aangesloten worden?
Alvast bedankt!
Ik was al bang dat t daar aan zou liggen.
Waar moet ik die ergens aan aansluiten? Achter op de radio zitten 2 aansluitingen waar "sens" bij staat.
Aan 1 er van heb ik de puls aangesloten. Moet dan aan de andere de achteruitrijdraad aangesloten worden?
Alvast bedankt!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Average Member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 21 feb 2004 12:44
Vanaf dat de antenne aangesloten is, werkt de "positiemarkering" (mits genoeg satellietontvangst).
Om de "positionering" te doen werken, moet de puls aangesloten zijn (er MOET dus een signaal opzitten!) en ook
de achteruitrijaansluiting moet aangekoppeld liggen aan ofwel de massa ofwel de pluspool van een van de achteruitrijlichten. ('t is om het even; heb beide getest op mijn toestel)
Eerder gaat hij niet werken... Ik spreek uit persoonlijke ervaring...
1=puls
2=telefoonmute (moet niets aanliggen dus)
3=achteruitrijsignaal
en al de rest ligt meestal goed (=> meestal, want bij mijn Golf moest ik constante plus wisselen met geschakelde plus)
Ik ben er echt lang (1 namiddag) zoet mee geweest omdat ik echt niets wist van navigatie. Maar tot nu toe is het die namiddag meer dan waard geweest!
Véél succes!!
Als je hulp nodig hebt, je mag me ook altijd bellen. Stuur me een pb, dan geef ik je mijn nummer.
Om de "positionering" te doen werken, moet de puls aangesloten zijn (er MOET dus een signaal opzitten!) en ook
de achteruitrijaansluiting moet aangekoppeld liggen aan ofwel de massa ofwel de pluspool van een van de achteruitrijlichten. ('t is om het even; heb beide getest op mijn toestel)
Eerder gaat hij niet werken... Ik spreek uit persoonlijke ervaring...
1=puls
2=telefoonmute (moet niets aanliggen dus)
3=achteruitrijsignaal
en al de rest ligt meestal goed (=> meestal, want bij mijn Golf moest ik constante plus wisselen met geschakelde plus)
Ik ben er echt lang (1 namiddag) zoet mee geweest omdat ik echt niets wist van navigatie. Maar tot nu toe is het die namiddag meer dan waard geweest!
Véél succes!!
Als je hulp nodig hebt, je mag me ook altijd bellen. Stuur me een pb, dan geef ik je mijn nummer.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Als je in je inbouwinstructie kijkt vind je de juiste positie van de aansluitingen van de ISO A-stekker.
Mocht je die niet meer hebben, is de inbouwinstructie (duitse versie) via de knop Handleidingen te downloaden.
Daar staat te lezen dat de RFLS (achteruitrijverlichting) aangesloten moet worden op punt A3, zoals Matthias al aangeeft.
Succes, en we horen het resultaat wel,
JW
Als je in je inbouwinstructie kijkt vind je de juiste positie van de aansluitingen van de ISO A-stekker.
Mocht je die niet meer hebben, is de inbouwinstructie (duitse versie) via de knop Handleidingen te downloaden.
Daar staat te lezen dat de RFLS (achteruitrijverlichting) aangesloten moet worden op punt A3, zoals Matthias al aangeeft.
Succes, en we horen het resultaat wel,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 04 mei 2004 10:05
De lengte- en breedtegraad hebben niks te maken met het snelheids- of achteruitrijsignaal. De GPS-ontvangst is een volledig onafhankelijke kring. Van het moment de antenne eraan hangt en men heeft genoeg sattelieten geeft hij de positie in graden.
Het enige wat het kan zijn is de antenne die een probleem heeft (antenne zelf of storing van de wagen uit), ofwel de ontvanger in de navigatie zelf die de data niet gedecodeerd krijgt.
Het enige wat het kan zijn is de antenne die een probleem heeft (antenne zelf of storing van de wagen uit), ofwel de ontvanger in de navigatie zelf die de data niet gedecodeerd krijgt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18 mei 2004 22:07
Hallo,
ik heb nu de massa aangesloten op A3, en het lijkt wel alsof het beter is.
Ik moet m morgen alleen nog opnieuw calibreren.
Zou het eventueel ook nog aan de navigatie-cd kunnen liggen? Ik heb nu nml.
nog een kopie . Maar ik wil wel een originele gaan kopen. Maar dan moet ie wel goed werken natuurlijk.
groeten
ik heb nu de massa aangesloten op A3, en het lijkt wel alsof het beter is.
Ik moet m morgen alleen nog opnieuw calibreren.
Zou het eventueel ook nog aan de navigatie-cd kunnen liggen? Ik heb nu nml.
nog een kopie . Maar ik wil wel een originele gaan kopen. Maar dan moet ie wel goed werken natuurlijk.
groeten
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo ErikB,
Daar heb je gelijk in, in en qua principe. Oftewel, als alles normaal loopt en er is een goede GPS ontvangst krijg je ook een goede opgave van de coordinaten
Maar er is wat anders aan de hand en dat is dat als een Navi geen goede info krijgt van de drie normaal gebruikte parameters zijnde de tachopuls, de gyro en het achteruitrijsignaal hij z'n positie NIET goed opslaat als je het contact uitzet. De GPS info wordt daar niet bij gebruikt
Het gevolg daarvan is dat 'ie zich gewoon opnieuw moet initialisreren bij het opstarten, en dat kan in vele gevallen minuten duren. En dat is wat hier gesignaleerd wordt, want als Jerome een poosje stilstaat krijgt hij wel de gewenste info
Dat alles is de reden dat je ervoor moet zorgen dat alles goed aangesloten is, ook het achteruitrijsignaal En daar wordt met grote regelmaat tegen gezondigd. Zie ook het verhaal bij Tips & Tricks over dit onderwerp.
Groet,
JW
Daar heb je gelijk in, in en qua principe. Oftewel, als alles normaal loopt en er is een goede GPS ontvangst krijg je ook een goede opgave van de coordinaten
Maar er is wat anders aan de hand en dat is dat als een Navi geen goede info krijgt van de drie normaal gebruikte parameters zijnde de tachopuls, de gyro en het achteruitrijsignaal hij z'n positie NIET goed opslaat als je het contact uitzet. De GPS info wordt daar niet bij gebruikt
Het gevolg daarvan is dat 'ie zich gewoon opnieuw moet initialisreren bij het opstarten, en dat kan in vele gevallen minuten duren. En dat is wat hier gesignaleerd wordt, want als Jerome een poosje stilstaat krijgt hij wel de gewenste info
Dat alles is de reden dat je ervoor moet zorgen dat alles goed aangesloten is, ook het achteruitrijsignaal En daar wordt met grote regelmaat tegen gezondigd. Zie ook het verhaal bij Tips & Tricks over dit onderwerp.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18 mei 2004 22:07
Hallo,
Ik heb t probleem gevonden. En jullie zullen niet weten wat je hoort!
Ik had de rns149 2ehands gekocht, en van t begin af aan deed ie t niet goed. Op den duur was ik t zo beu dat ik het ding maar eens uit elkaar heb gehaald. En wat denk je? Dat gyro ding aan de zijkant zat er op zn kop in!
Ongelooflijk. Nu is hij rechtgezet en werkt ie als een trein.
Ik zat eerst nog aan een nieuwe te denken, maar dat is nu niet meer nodig gelukkig!
Jerome
Ik heb t probleem gevonden. En jullie zullen niet weten wat je hoort!
Ik had de rns149 2ehands gekocht, en van t begin af aan deed ie t niet goed. Op den duur was ik t zo beu dat ik het ding maar eens uit elkaar heb gehaald. En wat denk je? Dat gyro ding aan de zijkant zat er op zn kop in!
Ongelooflijk. Nu is hij rechtgezet en werkt ie als een trein.
Ik zat eerst nog aan een nieuwe te denken, maar dat is nu niet meer nodig gelukkig!
Jerome
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Jerome,
Dat is een wel heel verrassende ontknoping, met een happy end
Zoiets heb ik nooit eerder gehoord, weer wat geleerd.
Al met al betekent het dus dat de vorige eigenaar er mee heeft lopen klooien, misschien heeft 'ie de unit wel (tijdelijk) vertikaal geplaatst en daarvoor de gyro los gehad. En 'm vervolgens bij verkoop verkeerd terug geplaatst heeft, wie zal het zeggen....
Groet,
JW
Dat is een wel heel verrassende ontknoping, met een happy end
Zoiets heb ik nooit eerder gehoord, weer wat geleerd.
Al met al betekent het dus dat de vorige eigenaar er mee heeft lopen klooien, misschien heeft 'ie de unit wel (tijdelijk) vertikaal geplaatst en daarvoor de gyro los gehad. En 'm vervolgens bij verkoop verkeerd terug geplaatst heeft, wie zal het zeggen....
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 15 sep 2003 00:07
Was vast uitgebouwd uit een ruimteschip...
dan maakt het nml niet uit of ie op zijn kop erin zit
zat de cdrom, major streams of the galaxy er nog in zeker toen je em kocht.. hehehe.
slim dat je dat opgemerkt hebt trouwens, dat de gyro op zijn kop zat.
dan maakt het nml niet uit of ie op zijn kop erin zit
zat de cdrom, major streams of the galaxy er nog in zeker toen je em kocht.. hehehe.
slim dat je dat opgemerkt hebt trouwens, dat de gyro op zijn kop zat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18 mei 2004 22:07
Alleen jammer dat ik 8 maanden aan het prullen ben geweest om dat ding goed te krijgen.
Maar nu is het echt kwaliteit! Werkt voortreffelijk!
Maar nu is het echt kwaliteit! Werkt voortreffelijk!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18 mei 2004 22:07
Dat ie er mee heeft lopen kloten dat is wel zeker. Toen ik m inbouwde had ik helemaal niet naar die gyro gekeken.JW schreef:Hallo Jerome,
Dat is een wel heel verrassende ontknoping, met een happy end
Zoiets heb ik nooit eerder gehoord, weer wat geleerd.
Al met al betekent het dus dat de vorige eigenaar er mee heeft lopen klooien, misschien heeft 'ie de unit wel (tijdelijk) vertikaal geplaatst en daarvoor de gyro los gehad. En 'm vervolgens bij verkoop verkeerd terug geplaatst heeft, wie zal het zeggen....
Groet,
JW
Maar omdat ie t niet goed deed, dacht ik dat t daar aan lag. Toen kwam ik erachter dat hij helemaal niet meer op de normale manier te verstellen was. Hij zat dus helemaal omgedraaid en klem.
Er is dus gewoon een beunhaas mee bezig geweest.
Maar maakt niet uit. Nu doet ie t gelukkig perfect!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Coördinaten inlezen met USB-stick bij Opel Astra K 2019 met Navi 900
door Ad de Laat » 19 apr 2016 20:18 » in Navigatie algemeen -
Reacties: 0
Weergaves: 1584
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 569
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 683
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 574
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 975
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 582
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 482