wmp schreef:Weet niet of je een cruise control hebt, maar dat is doorgaans een veilig punt om de puls van af te pakken.
van de ABS gaat er inderdaad teveel sterkte in het signaal verloren, waardoor de regeleenheid uitgaat van een defecte sensor en je zelfs het risico loopt dat het betreffende wiel wel blokkeerd.
Een truuk kan zijn om op het tandwielkrans een tweede ABS pulssensor te monteren, en deze exclusief voor de navigatie te gebruiken, of een externe pulsgever te gebruiken, net waar je goedkoper aan kunt komen.
Dit hoeft dan ook geen specifiek Volvo item te zijn, ten eerste zijn de meesten toch van Bosch, ten tweede praat je over weinig meer dan een spoeltje koperdraad waar een electrische stroom doorheen loopt die een magnetisch veld opwekt, welke op zijn beurt door het tandwielkransje iedere keer verstoord wordt ==> pulse....
Afwijkingen zijn altijd wel aanwezig, wanneer ik mijn wagen op cruise control zet op 120km/h, dan zegt de boordcomputer van de ms5000 dat ik 113km/h rijd, echter, dan zakt die weer naar 110, en dan weer omhoog naar 114, terwijl ik dan gewoon op een vlakke weg rijd en de wijzer zowat gelijmd staat op die 120.....
Echter, het snelheidsalarm van de ms5000 staat op 130km/h ingesteld, en wat denk je, zodra de wijzer op mijn snelheidsmeter de 130 aanraakt....<ploing> snelheidswaarschuwing
En dan gebruik ik nog een externe pulsgever ook...wat nu te geloven....?
Persoonlijk trek ik mij er maar niets van aan, was wel leuk geweest had het precies gewerkt, ,maar belangrijk is het zekers niet voor mij, de navigatie zelf werkt goed, de verwachtte aankomsttijden kloppen zeer goed, dus ik ben tevreden.
Hallo,
Toch is dat gek..... Toen ik m'n 5000 nog had zette ik wel eens de snelheid in de statusregel, en dan bleek die "als gelijmd" constant te blijven als ik op de cruise reed.
Ik vermoed dat die afwijking bij jou een gevolg is van de wijze waarop je "puls" gemaakt wordt, want als ik het goed begrijp is dat bij jou een sinus, en geen puls. Dat betekent dat de computer die sinus niet goed kan wegzetten in de tijd, immers door de schuine flank van de sinus is het triggerpunt slecht gedefinieerd.
Bij de 5400 en 5500 heeft men een voorziening gemaakt om naast (digitale) pulsen ook sinusvormige inputs te kunnen verwerken, er zit daar dan een soort API achter.
Je schrijft dat je er verder geen last van hebt, en toch denk ik dat je computer zich eigenlijk te veel moet bezig houden met het voortdurend hercalibreren, en derhalve iets aan nauwkeurigheid kwijt raakt. Voorts wordt de processor voortdurend voor andere dingen gebruikt dan waarvoor 'ie eigenlijk bedoeld is.
Al met al zou ik je toch aanbevelen om een pulsversterker achter je sinusgenerator te zetten, het wordt er gewoon veel stabieler van. En misschien is dit ook een verklaring voor je merkwaardige ervaring van een paar weken geleden, op die rotonde toen je van de snelweg afkwam en de verkeerde kant opgestuurd werd. En later niet meer
Groet,
JW