Wie kan mij antwoord geven op het volgende: laatste hoorde ik van een piloot dat de draaiing van de aarde van invloed is op de werking van de gyroscoop van een navigatiesysteem. Tijdens het rijden heeft dit natuurlijk geen invloed aangezien de GPS en het kaartmateriaal voortdurend blijven corrigeren. Op het moment dat je je navigatiesysteem uitzet is er ook niet aan de hand; je blijft in dezelfde richting staan, maar wat wanneer je je navigatiesysteem aan laat staan terwijl je niet rijdt? Per uur zal je 15° draaien (360/24=15). Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Ik hoor graag van een van jullie.
Groeten,
Arjeh
Rotatie van de aarde van invloed op gyroscoop?
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
-
- Normal Member
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10
-
- Moderator
- Berichten: 2030
- Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00
zo'n fijngevoelig instrument is de gyroscoop die in de autonavigatie is ingebouwd ook weer niet.
Een echte bocht, een afslag etc, zal die kunnen bemerken omdat dan binnen een bepaalde tijdseenheid de richting aanmerkelijk veranderd, en deze tijdseenheid is erg kort.
Maar een superflauwe bocht, zo flauw dat je er een dag over doet om 15 graden van richting te veranderen, zal die vast niet opmerken en zien als een rechtuitgaande beweging. Evengoed dus wanneer je auto gewoon stilstaat (, overigens....als ik mijn auto parkeer dan schakeld mijn navigatie na een paar minuten uit, dus ook de gyro.....en om nou 24uur mijn contact aan te laten staan met het risico van een verbrande bobine, nee...).
Ook als je kijkt naar de fysieke werking van de gyroscoop is dit heel simpel te verklaren.
Een gyroscoop in een vliegtuig is een aanzienlijk ander verhaal, een veel gevoeliger apparaat met een veel hogere snelheid, en vaak ook wel wat groter in omvang. Moet ook wel, op zoveel km hoogte maakt een draaing van 15 graden teruggerekend naar de aarde aanmerkelijk meer uit als de kruissnelheid van een vliegtuig daarmee in aanmerking neemt. Voor een vliegtuig is dat dus al een behoorlijke bocht.
Een echte bocht, een afslag etc, zal die kunnen bemerken omdat dan binnen een bepaalde tijdseenheid de richting aanmerkelijk veranderd, en deze tijdseenheid is erg kort.
Maar een superflauwe bocht, zo flauw dat je er een dag over doet om 15 graden van richting te veranderen, zal die vast niet opmerken en zien als een rechtuitgaande beweging. Evengoed dus wanneer je auto gewoon stilstaat (, overigens....als ik mijn auto parkeer dan schakeld mijn navigatie na een paar minuten uit, dus ook de gyro.....en om nou 24uur mijn contact aan te laten staan met het risico van een verbrande bobine, nee...).
Ook als je kijkt naar de fysieke werking van de gyroscoop is dit heel simpel te verklaren.
Een gyroscoop in een vliegtuig is een aanzienlijk ander verhaal, een veel gevoeliger apparaat met een veel hogere snelheid, en vaak ook wel wat groter in omvang. Moet ook wel, op zoveel km hoogte maakt een draaing van 15 graden teruggerekend naar de aarde aanmerkelijk meer uit als de kruissnelheid van een vliegtuig daarmee in aanmerking neemt. Voor een vliegtuig is dat dus al een behoorlijke bocht.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Arjeh,
Ik denk dat die piloot refereerde aan de Coriolis kracht, die optreedt als gevolg van de rotatie van de aarde. Deze is er o.a. verantwoordelijk voor dat lucht niet rechtstreeks van een hoge naar een lage druk gebied stroomt maar er in een spiraal omheen gaat en zo in het centrum uitkomt.
Die kracht, die op de evenaar nul is, en toeneemt naarmate de afstand vanaf de evenaar groter wordt, zou er dan ook voor zorgen dat als een vliegtuig volgens z'n gyroscoop precies over een meridiaan van de evenaar naar de noordpool vliegt, het vliegtuig in werkelijkheid een andere route vliegt en naar rechts afwijkt.
Zou ik zo denken, maar het zou ook een andere reden kunnen hebben, n.l de straalstroom die van west naar oost gaat.
Bij een auto die stil staat is het verhaal natuurlijk anders, dan speelt de coriolis kracht niet mee. Die is er alleen op een bewegend lichaam.
Over coriolis en gyroscoop vond ik nog een bijdrage op deze site:
http://216.239.59.104/search?q=cache:jR ... l&ie=UTF-8
Als ik wat meer tijd heb zal ik me er eens wat verder in verdiepen, is wel een aardig onderwerp voor een gure herfstavond bij de open haard.
Groet,
JW
Ik denk dat die piloot refereerde aan de Coriolis kracht, die optreedt als gevolg van de rotatie van de aarde. Deze is er o.a. verantwoordelijk voor dat lucht niet rechtstreeks van een hoge naar een lage druk gebied stroomt maar er in een spiraal omheen gaat en zo in het centrum uitkomt.
Die kracht, die op de evenaar nul is, en toeneemt naarmate de afstand vanaf de evenaar groter wordt, zou er dan ook voor zorgen dat als een vliegtuig volgens z'n gyroscoop precies over een meridiaan van de evenaar naar de noordpool vliegt, het vliegtuig in werkelijkheid een andere route vliegt en naar rechts afwijkt.
Zou ik zo denken, maar het zou ook een andere reden kunnen hebben, n.l de straalstroom die van west naar oost gaat.
Bij een auto die stil staat is het verhaal natuurlijk anders, dan speelt de coriolis kracht niet mee. Die is er alleen op een bewegend lichaam.
Over coriolis en gyroscoop vond ik nog een bijdrage op deze site:
http://216.239.59.104/search?q=cache:jR ... l&ie=UTF-8
Als ik wat meer tijd heb zal ik me er eens wat verder in verdiepen, is wel een aardig onderwerp voor een gure herfstavond bij de open haard.
Groet,
JW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |