Kan carin navigatie werken zonder pulse ?
-
- Starting Member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 10 jun 2004 12:57
Kan carin navigatie werken zonder pulse ?
Hallo,
ik heb sinds kort een Carin navigatie op te kop kunnen tikken,
is het mogelijk om deze te laten werken zonder pulse ??
dit alles heb ik even tijdelijk aangesloten in mijn auto maar zodra ik ga rijden blijft het puntje op de zelfde plek staan.
het "compas" draait wel,
maar nu dacht ik het ligt vast aan de navigatie omdat ik geen pulse heb ,,
na lang zoeken wist ik dat de blauw-witte kabel naar mijn teller (vw polo 6n 96 )de puls kabel was?
nu alles aangesloten maar nog steeds geen beweging ,
heb wel ontvangst ( soms wel 5-6 stipjes (satetieten) ?)
iemand een idee ?
Groeten Joost
ik heb sinds kort een Carin navigatie op te kop kunnen tikken,
is het mogelijk om deze te laten werken zonder pulse ??
dit alles heb ik even tijdelijk aangesloten in mijn auto maar zodra ik ga rijden blijft het puntje op de zelfde plek staan.
het "compas" draait wel,
maar nu dacht ik het ligt vast aan de navigatie omdat ik geen pulse heb ,,
na lang zoeken wist ik dat de blauw-witte kabel naar mijn teller (vw polo 6n 96 )de puls kabel was?
nu alles aangesloten maar nog steeds geen beweging ,
heb wel ontvangst ( soms wel 5-6 stipjes (satetieten) ?)
iemand een idee ?
Groeten Joost
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Joost,
Welkom op het forum, je zult er ongetwijfeld de antwoorden vinden die je zoekt.
De puls: Ja die MOET aangesloten worden bij een Carin. Daarover is opp dit forum al een heleboel geschreven, besteedt er maar een poosje aan, dan begrijp je hey hoe en waarom.
Als je nu die draad aangesloten hebt , en het werkt niet, dan is het de vraag of je wel de goeie te pakken hebt.
Daarom ook de vraag: welke Carin heb je eigenlijk?, En op welke stekker en pin daarvan heb je die pulsdraad aangesloten?
En hoe zeker ben je dat die blauw-witte kabel de goeie is? Op de Petri-site lees ik nl wat anders http://www.petri.de/cgi-bin/petri.cgi?k ... gnale%2fVW
Groet,
JW
Welkom op het forum, je zult er ongetwijfeld de antwoorden vinden die je zoekt.
De puls: Ja die MOET aangesloten worden bij een Carin. Daarover is opp dit forum al een heleboel geschreven, besteedt er maar een poosje aan, dan begrijp je hey hoe en waarom.
Als je nu die draad aangesloten hebt , en het werkt niet, dan is het de vraag of je wel de goeie te pakken hebt.
Daarom ook de vraag: welke Carin heb je eigenlijk?, En op welke stekker en pin daarvan heb je die pulsdraad aangesloten?
En hoe zeker ben je dat die blauw-witte kabel de goeie is? Op de Petri-site lees ik nl wat anders http://www.petri.de/cgi-bin/petri.cgi?k ... gnale%2fVW
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 10 jun 2004 12:57
Hey
hoe kan ik bekijken welk type het is ?
ik heb net percies met vw dealer gebeld en zegt dat ik een witte kabel nodig ben, vanaf zekering kast ,,
vanavond even proberen
bedankt alvast
hoe kan ik bekijken welk type het is ?
ik heb net percies met vw dealer gebeld en zegt dat ik een witte kabel nodig ben, vanaf zekering kast ,,
vanavond even proberen
bedankt alvast
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Er zijn twee hoofdtypen Carin:
-Met kleurenscherm, de 520 met smal, en de 522 met breed scherm.
-De radio Navi's, type 420/759 met cassette speler, en de 440/959 met CD speler.
Dus: welke is het? en waarop zit dan die blauw-witte kabel nu aangesloten?
Enne, heb je er de goede documentatie bij? Daarin staat ook alles goed beschreven
Groet,
JW
Er zijn twee hoofdtypen Carin:
-Met kleurenscherm, de 520 met smal, en de 522 met breed scherm.
-De radio Navi's, type 420/759 met cassette speler, en de 440/959 met CD speler.
Dus: welke is het? en waarop zit dan die blauw-witte kabel nu aangesloten?
Enne, heb je er de goede documentatie bij? Daarin staat ook alles goed beschreven
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 10 jun 2004 12:57
dan heb ik de 522 met breed scherm,
heb de puls op de zwart witte kabel naar de computer aangesloten,
maar ik heb de verkeerde pulsdraad te pakken vrees ik
vanavond is alles duidelijk (hoop ik )
bedankt
heb de puls op de zwart witte kabel naar de computer aangesloten,
maar ik heb de verkeerde pulsdraad te pakken vrees ik
vanavond is alles duidelijk (hoop ik )
bedankt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 10 jun 2004 12:57
Zo ik heb de puls draad te pakken !
maar nu het volgende:
Er zitten 2 draden op voor pulse nm : + pulse - Pulse
De plus puls (zwart witte draad) is dus vooruit
de min puls (blauw paarse draad) dus achteruit
maar als ik het signaal op de + puls zet gebeurt er niets
zet ik hem op de - puls gaat de cursor naar achteren
verbind ik de 3 draden met elkaar dan gaat de cursor wel naar voren maar hoort zo ??
Alvast bedankt !!!
Groeten Joost
maar nu het volgende:
Er zitten 2 draden op voor pulse nm : + pulse - Pulse
De plus puls (zwart witte draad) is dus vooruit
de min puls (blauw paarse draad) dus achteruit
maar als ik het signaal op de + puls zet gebeurt er niets
zet ik hem op de - puls gaat de cursor naar achteren
verbind ik de 3 draden met elkaar dan gaat de cursor wel naar voren maar hoort zo ??
Alvast bedankt !!!
Groeten Joost
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 10 jun 2004 12:57
In het service menu zie ik ook Tacho signaal varierent hoe hard ik rij op -43 staan met de R van reverse
zodra ik de zwart witte aansluit staat er bij tacho signaal 0 en de D van drive
wie o wie helpt mij ??
is de pulse "ontvanger" in de computer kapot of moet de reverse kabel zowieso aangsloten zijn
zodra ik de zwart witte aansluit staat er bij tacho signaal 0 en de D van drive
wie o wie helpt mij ??
is de pulse "ontvanger" in de computer kapot of moet de reverse kabel zowieso aangsloten zijn
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 10 jun 2004 12:57
Blauw paars is volgens mij de - puls
en de zwart witte ernaast de - puls
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Waarop zitten die draden? En wat bedoel je met +puls en -puls?joost01 schreef:Zo ik heb de puls draad te pakken !
maar nu het volgende:
Er zitten 2 draden op voor pulse nm : + pulse - Pulse
De plus puls (zwart witte draad) is dus vooruit
de min puls (blauw paarse draad) dus achteruit
maar als ik het signaal op de + puls zet gebeurt er niets
zet ik hem op de - puls gaat de cursor naar achteren
verbind ik de 3 draden met elkaar dan gaat de cursor wel naar voren maar hoort zo ??
Alvast bedankt !!!
Groeten Joost
Een puls door de auto gegenereerd is een blokvormige spanning ten opzichte van aarde. Die spanning moet toegevoerd worden aan de zwart-wit draad op A5 van de computer van de 522. Alleen die draad moet worden aangesloten.
In het aansluitschema wordt ook gesproken over de punten A10 en A11, maar die spelen hier geen rol. Die heb je alleen nodig als je een externe pulsgever aansluit, bij gebrek aan een door de auto zelf gegenereerd pulssignaal.
Wat je vervolgens bedoelt met een blauw-paarse draad is me geheel onduidelijk. Die zit niet aan de stekkers van de 522, dus waar dan wel?
Voorts, kijk uit met het aan elkaar knopen van de verkeerde draden, voor je het weet heb je de zaak in de vernieling. Dus ook hier geldt: bezint eer gij begint.
Tenslotte, ja, het aansluiten van de achteruit op de wit-gele kabel op punt A4 is inderdaad van belang. Die staat ook aangeduid als "aansluiten altijd noodzakelijk".
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18
Het kan nooit de bedoeling zijn dat je de draden bij elkaar bind.
Je navigatiesysteem bepaald naar aanleiding van de achteruitrijlichten of je achteruit rijdt.
Op de computer zit een specifieke draad die je moet aansluiten op de + van achteruitrij lichten.
Dit moet aansluiting A4 zijn op de navigatie computer. Kijk maar naar de tekening bij de handleidingen.
downloads.php?view=detail&id=37&cat=12
Volgens de website van Petri kan je de puls gewoon vinden in de ISO stekker achter de radio.
ISO Stekker A PIN 1 Kabelkleur Lila
Ik zie net dat JW gelijktijdig bezig is geweest.
Ehhhhh om volgens JW te spreken: dubbel gestikt zit lekker stevig
Succes.
Je navigatiesysteem bepaald naar aanleiding van de achteruitrijlichten of je achteruit rijdt.
Op de computer zit een specifieke draad die je moet aansluiten op de + van achteruitrij lichten.
Dit moet aansluiting A4 zijn op de navigatie computer. Kijk maar naar de tekening bij de handleidingen.
downloads.php?view=detail&id=37&cat=12
Volgens de website van Petri kan je de puls gewoon vinden in de ISO stekker achter de radio.
ISO Stekker A PIN 1 Kabelkleur Lila
Ik zie net dat JW gelijktijdig bezig is geweest.
Ehhhhh om volgens JW te spreken: dubbel gestikt zit lekker stevig
Succes.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Deze draad-layout komt in het geheel NIET overeen met de normale aansluiting van een Carin 522.joost01 schreef:
Blauw paars is volgens mij de - puls
en de zwart witte ernaast de - puls
Die geel-groene draden op A2 en A8 zijn normaal niet aanwezig, en zit de zwart-witte draad wel op A5?
En zit die paars-blauwe op A6? Wel, die heeft dan voor jou geen functie.
En als dat allemaal zo zit, mis ik de draad op A4.
Tenslotte, zo te zien mist de draad op A9, voor aansluiting aan de dimlichten.
Al met al vraag ik me af waar deze 522 oorspronkelijk in gezeten heeft, en wat de vorige eigenaar eigenlijk met de bedrading gedaan heeft. Weet jij daar iets meer over?
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 10 jun 2004 12:57
De paarse draad aan de ISO stekker is niet te vinden,,
ik heb het signaal weg moeten halen op advies van vw dealer achter de km teller en dan wel de witte draad !
Zoals jullie kunnen zien heb ik een foto toegevoegd van de stekker op pen A4 geen wit/geel maar blauw/rood
En op A5 wit/zwart
De navigatie is mij aangeboden door een "handige handelaar"
daarom wil ik het eerst uitvoerig testen,
maar wat is pen A4 ? zit hij onder wit/zwart ?
ik heb het signaal weg moeten halen op advies van vw dealer achter de km teller en dan wel de witte draad !
Zoals jullie kunnen zien heb ik een foto toegevoegd van de stekker op pen A4 geen wit/geel maar blauw/rood
En op A5 wit/zwart
De navigatie is mij aangeboden door een "handige handelaar"
daarom wil ik het eerst uitvoerig testen,
maar wat is pen A4 ? zit hij onder wit/zwart ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 10 jun 2004 12:57
A1 = rood
A2 = blauw/geel
A3 = bruin/rood
A4 = wit/zwart
A5 = blauw/rood
A6 = -
A7 = bruin
A8 =blauw-groen
A2 = blauw/geel
A3 = bruin/rood
A4 = wit/zwart
A5 = blauw/rood
A6 = -
A7 = bruin
A8 =blauw-groen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 10 jun 2004 12:57
volgens de pdf moet het als volgend :
op A4 = wit/zwart bij mij de achteruirijlamp +
op A5 = blauw/rood bij mij de puls
zo moet het signaal wel goed overkomen ?
op A4 = wit/zwart bij mij de achteruirijlamp +
op A5 = blauw/rood bij mij de puls
zo moet het signaal wel goed overkomen ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Wel, gefeliciteerd daar dan mee, dat betekent dat er dus inderdaad een nieuwe bedrading gemaakt is die NIET overeenkomt met de oorspronkelijke, en dat de kleuren niet kloppen.joost01 schreef:De paarse draad aan de ISO stekker is niet te vinden,,
ik heb het signaal weg moeten halen op advies van vw dealer achter de km teller en dan wel de witte draad !
Zoals jullie kunnen zien heb ik een foto toegevoegd van de stekker op pen A4 geen wit/geel maar blauw/rood
En op A5 wit/zwart
De navigatie is mij aangeboden door een "handige handelaar"
daarom wil ik het eerst uitvoerig testen,
maar wat is pen A4 ? zit hij onder wit/zwart ?
Maar goed, ook dat laat zich wel weer oplossen, als je simpelweg het schema aanhoudt op de downloadpagina.
Daarbij is de nummering van rechts naar links, dus A 1 zit rechts boven, waar nu (correct) de rode draad aanzit, en A 7 zit rechtsonder, met de correcte bruine draad.
Vervolgens moet je dus op A3 de geschakelde plus zetten, aan de rood-bruine draad (hoort paars te zijn), op A4 met de zwart witte draad (origineel wit-geel) de achteruit, en op A5 met de paars-blauwe draad (origineel de zwart-witte draad) de puls.
Voorts moet je een draad zetten op A9, die ontbreekt, voor de aansluiting van de dimlichten.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 10 jun 2004 12:57
Zo alles aangesloten op die manier ,,
het volgende als ik in het service menu kijk zie ik dat de tacho signaal -** telt dus negatief er staat ook een R naast
was dit software matig op te lossen ?
het volgende als ik in het service menu kijk zie ik dat de tacho signaal -** telt dus negatief er staat ook een R naast
was dit software matig op te lossen ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Ja, dat kan in dat servicemenu. Daar moet je dan de achteruit omzetten naar High, bij ingeschakelde achteruit. Anders gaat het niet. Verander verder alsjeblieft niets, voor je het weet zit je systeem vast, en kun je het zelf niet meer veranderen.joost01 schreef:Zo alles aangesloten op die manier ,,
het volgende als ik in het service menu kijk zie ik dat de tacho signaal -** telt dus negatief er staat ook een R naast
was dit software matig op te lossen ?
Ik hou m'n hart toch al vast, er is kennelijk een hoop gerommeld met jouw 522.
Als alles goed aangesloten zit moet je dus een goede calibratierit uitvoeren, zoals beschreven is in het manual, en zoals je ook nog eens terug kunt lezen bij het verhaal van CHEVY. Even zoeken...
Succes,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2030
- Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00
haha, herken veel hier, de Carin522 is mij ondertussen redelijk goed bekend.
De zwarte draad langs de min heen en weer halen genereerde pulsjes, zag ik.
Toen ging ik een pulsgever monteren, want inderdaad, zonder puls geen goede info.
Bleek ik de bruin/rode(?) draad ook nodig te hebben, dus aan de ene kant van de pulsgever de bruin/rode kant, en aan de andere kant de zwarte draad.
Welke draad je nodig hebt zonder pulsgever is afhankelijk van het signaal welke de auto geeft.
- Is het een massa signaal die pulseert, dan heb je de zwarte nodig.
- Is het een plus signaal die pulseert, dan heb je de bruin/rode nodig.
- Gebruik je een externe pulsgever, dan dien je beide aan te sluiten.
De zwarte draad langs de min heen en weer halen genereerde pulsjes, zag ik.
Toen ging ik een pulsgever monteren, want inderdaad, zonder puls geen goede info.
Bleek ik de bruin/rode(?) draad ook nodig te hebben, dus aan de ene kant van de pulsgever de bruin/rode kant, en aan de andere kant de zwarte draad.
Welke draad je nodig hebt zonder pulsgever is afhankelijk van het signaal welke de auto geeft.
- Is het een massa signaal die pulseert, dan heb je de zwarte nodig.
- Is het een plus signaal die pulseert, dan heb je de bruin/rode nodig.
- Gebruik je een externe pulsgever, dan dien je beide aan te sluiten.
Succes = vaker opstaan dan je valt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 10 jun 2004 12:57
Zo de puls komt nu juist over
nu alleen nog het probleem dat hij het soms niet meer snapt en afslagen te laat doorgeeft
calibreren neem ik aan
maar bedankt voor deze snelle en nuttige hulp !
nu het scherm nog leuk inbouwen
nu alleen nog het probleem dat hij het soms niet meer snapt en afslagen te laat doorgeeft
calibreren neem ik aan
maar bedankt voor deze snelle en nuttige hulp !
nu het scherm nog leuk inbouwen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Welke gratis navigatie app kan je gebruiken zonder een route in te voeren?
door Peter Kudelstaart » 12 apr 2022 20:21 » in Navigatie algemeen -
Reacties: 2
Weergaves: 401
-
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 512
-
-
Reacties: 6
Weergaves: 592
-
-
Volume knoppen stuurwiel werken niet icm RNS510 Tiguan
door deepeebee » 25 jan 2017 20:57 » in V.A.G -
Reacties: 0
Weergaves: 568
-
-
-
VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G -
Reacties: 0
Weergaves: 1147
-
-
-
Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot -
Reacties: 2
Weergaves: 1378
-
-
-
Reacties: 3
Weergaves: 751