In mijn Yaris T-Sport uit 2002 heb ik bovenstaande set ingebouwd. Alles werkt, maar de achteruitrijcamera werkt niet goed.Zodra je de auto start en gaat rijden geeft hij al beeld op de 3200BT. Dat moet niet. Hij moet pas beeld geven als je de achteruit inschakeld.
Even gemailed met Pioneer en zij geven aan dat de draden van de camera (rood en zwart) goed zijn aangesloten. Rood zit op de rode kabel bij de iso stekker (permanent 12v) en zwart op de carrosserie van de auto (aarde dus). Om er nu voor te zorgen dat het beeld alleen aan gaat bij het achteruit rijden geeft Pioneer het volgende aan:
Paars/wit is misschien niet duidelijk, maar op het achteruit signaal, van
af het CAMbus signaal. NIET op de verlichting ,dit ivm storingen in de auto.
Volgens een ISO stekker schema elders op deze site moet ik deze paars-witte dus aansluiten op de positie A2 of A3?
Ik wil deze paars-witte kabel aansluiten op een draadje van de iso stekker. Ik wil de originele bekabeling van de auto niet verknippen ivm verkoop van de auto in de toekomst misschien. Een iso stekker is zo te vervangen.
Iemand suggesties?
3200BT met ND-BC5
-
- New Member
-
- Moderator
Re: 3200BT met ND-BC5
Volgens mij staat het volgende op deze site over de A2 en A3 aansluitingen van de ISO stekker:rimave schreef:Volgens een ISO stekker schema elders op deze site moet ik deze paars-witte dus aansluiten op de positie A2 of A3?
- A2 = (ISO) massa voor A1. Wordt ook gebruikt voor de massa van afstandsbediening. Bij 1-DIN Navi’s zit hier veelal het achteruit signaal (achteruitrijlichten plus). Soms zit hier de telefoon mute.
- A3 = (ISO) optioneel. Wordt gebruikt voor de afstandsbediening bij radio’s. Vaak zit hier de telefoon mute, bij anderen het achteruit signaal (achteruitrijlichten plus).
Klopt maar toch:rimave schreef:NIET op de verlichting ,dit ivm storingen in de auto.
In principe zou het wel op die lamp kunnen, het is maar de vraag of de automatische kapotte lampen detectie ook de achteruitrijlamp in het schema heeft, en of de extra afname van stroom door de camera deze eventueel aanwezige detectie van de wijs weet te brengen.
Maar ik lees ook wat over een Canbus, zit daar niet een achteruitrij signaal in ? Zou wel adapter afhankelijk kunnen zijn, maar toch.
Dan zou daar de plus (rood) van de camera op aangesloten kunnen worden, toch ?
Succes = vaker opstaan dan je valt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
Ze hebben het bij Pioneer inderdaad over canbus, maar ik heb geen idee wat ze daarmee bedoelen?
Zelf had ik het idee een schakelaar er tussen te zetten?
Zelf had ik het idee een schakelaar er tussen te zetten?
Hide post links |
-
- Moderator
Schakelaar er tussen zetten is zeker een optie.
Canbus is een soort van netwerk in je auto, wat een boel besparing geeft op draden.
In het volgende topic heb ik er wat over geschreven, met daarbij een link naar meer uitleg : viewtopic.php?p=101301#p101301
Canbus is een soort van netwerk in je auto, wat een boel besparing geeft op draden.
In het volgende topic heb ik er wat over geschreven, met daarbij een link naar meer uitleg : viewtopic.php?p=101301#p101301
Succes = vaker opstaan dan je valt
Hide post links |
-
- New Member
Ben vanmiddag de hele middag bezig geweest met een schakelaar.
Dat werkt ook niet. Het beeld van de camera kun je er wel mee aan en uitzetten, maar hij gaat nog steeds automatisch naar het camerabeeld toe.
De enigste manier is om de camera uit en aan te zetten op de 3200 BT zelf. Is op zich ook vrij eenvoudig, maar het was mooier als het met een schakelaar kon.
Trouwens, zo achteruitrijdraad zit niet op mijn iso stekker ben ik achter. Positie a2 is leeg namelijk.
Dat werkt ook niet. Het beeld van de camera kun je er wel mee aan en uitzetten, maar hij gaat nog steeds automatisch naar het camerabeeld toe.
De enigste manier is om de camera uit en aan te zetten op de 3200 BT zelf. Is op zich ook vrij eenvoudig, maar het was mooier als het met een schakelaar kon.
Trouwens, zo achteruitrijdraad zit niet op mijn iso stekker ben ik achter. Positie a2 is leeg namelijk.
Hide post links |