MS5000 systeem laten "spreken" over de speakers

aquarius44

MS5000 systeem laten "spreken" over de speakers

Bericht door aquarius44 »

Hallo allemaal.

Ik ben op zoek naar een systeem dat er voor zorgt dat de radio zachter gaat wanneer mijn VDO MS5000 navigatie systeem "spreekt".
Het geluid van mijn navigatie systeem moet dan over de voor speakers van mijn auto klinken.

Nu is alles aangesloten via de mute van de radio en de speaker in de monitor van vdo maar hier ben ik niet tevreden over.

Op het internet zag ik een Deens product, de "PS mute box van Qubit". Maar deze is hier helaas niet te koop. wel een PDA mute maar door zit weer een versterker in die ik helemaal niet nodig heb (denk ik)

Wie o Wie heeft hier ervaring mee en kan mij iets adviseren?

ps ik bezit een renault laguna II privilege met een af fabriek radio (Caminat Cabasse) en een los navigatie systeem.

dank voor de reactie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Misschien niet helemaal wat je zoekt maar ja kan natuurlijk ook gewoon een externe speaker aansluiten op je MS5000. :oops: De voorbereiding zit daarvoor al in de kabel van je afstandsbediening. :arrow: Hierdoor wordt het geluid van je navigatiesysteem al echt stukken beter. Je kan hiervoor gewoon een speaker van een carkit gebruiken. De externe speaker kan je dan gewoon ergens onder een stoel of onder hat dashboard monteren. :idea:

Dan hoef je ook geen (duur :?:) systeem aan te schaffen waardoor je navi over de speakers van je auto gaat praten. :wink:

Er zijn trouwens in nederland wel ISO adapters verkrijgbaar die worden gebruikt om autotelefoons over de speakers te laten spreken. Misschien kan topsport hier meer over vertellen of dit ook voor je NAVI te gebruiken is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Re: MS5000 systeem laten "spreken" over de speaker

Bericht door JW »

aquarius44 schreef:Hallo allemaal.

Ik ben op zoek naar een systeem dat er voor zorgt dat de radio zachter gaat wanneer mijn VDO MS5000 navigatie systeem "spreekt".
Het geluid van mijn navigatie systeem moet dan over de voor speakers van mijn auto klinken.

Nu is alles aangesloten via de mute van de radio en de speaker in de monitor van vdo maar hier ben ik niet tevreden over.

Op het internet zag ik een Deens product, de "PS mute box van Qubit". Maar deze is hier helaas niet te koop. wel een PDA mute maar door zit weer een versterker in die ik helemaal niet nodig heb (denk ik)

Wie o Wie heeft hier ervaring mee en kan mij iets adviseren?

ps ik bezit een renault laguna II privilege met een af fabriek radio (Caminat Cabasse) en een los navigatie systeem.

dank voor de reactie
Hallo,

In eerste instantie had ik net als jij ook de radio-mute in gebruik. Dat heeft niet lang geduurd, ik werd er helemaal gek van, ook omdat zo'n mute wat vertraagd werkt en terugkomt.
Die mute gebruik ik dus nu alleen voor de handsfreeset en dat werkt perfect.

Ik heb zelf een extra speaker geïnstalleerd, afkomstig uit die handsfreeset, waarop ik de Navistem aangesloten heb. En dat gaat prima, omdat ik de sterkte daarvan met de A/B kan regelen.
De telefoon loopt nu via de "tel-in" van de radio-versterker, en komt dan dus over de autospeakers. Werkt ook perfect :lol:

Als je dat niet zó wilt doen, kun je gebruik maken van de VDO set MA 1300, kost tegen de 40 Euri, waarmee dan één van de beide speakers op mute gezet wordt en daarlangs komt dan je Navistem. Daarmee wordt dan ook het volume van je radio verminderd omdat er een speaker wegvalt.
Voor zover ik weet is er geen andere mogelijkheid om het volume van de radio tijdens de navistem info te verlagen, de radio is vol aan of op mute, niet iets daar tussen in.

Laat maar horen wat je ervan denkt, en doet.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
T5-Roger
Average Member
Average Member

Bericht door T5-Roger »

je kunt voor vrijwel elke auto (radio) een musicmute kopen, dit is een kastje dat tussen speaker en radio gemonteerd wordt (via de stekkers) Dit kastje wordt verder op de mutekabel van de navi aangesloten en heeft een ingang voor het geluid van de navi (het is eigenlijk bedoeld voor telefoon, maar werkt net zo goed voor je navi)

als je navi een mute-signaal geeft zal het kastje de verbinding tussen radio en speakers verbreken en in plaats daarvan je navi geluid op al je speakers zetten.

Als je twee van deze kastjes achter elkaar zet en op die het dichtst bij de radio de navi aansluit en op de ander je telefoon werkt alles via de speakers van je auto en heeft de telefoon voorrang op je navi

Enkele merken die deze dingen maken

Carcom
Optimount

en vast nog meer

je kunt bij de betere gsm zaken hiervoor vast wel terecht
Toevallig aquarium-bezitter? kijk eens op onze webshop www.aquavista.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
aquarius44

Bericht door aquarius44 »

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik denk dat ik eerst de goedkoopste oplossing maar eens ga proberen.
Heb nog wel een speaker van een oude carkit thuis liggen en ga die aansluiten.

Als dit tegen valt kan ik altijd nog wel de music mute optie proberen.

Raymond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

aquarius44 schreef:Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik denk dat ik eerst de goedkoopste oplossing maar eens ga proberen.
Heb nog wel een speaker van een oude carkit thuis liggen en ga die aansluiten.

Als dit tegen valt kan ik altijd nog wel de music mute optie proberen.

Raymond
Zó heb ik het dus ook zitten, met de speaker welliswaar onzichtbaar maar wel met de voorkant naar voren gericht. En door de forse versterker in de PC komt daar een heel best en zeer verstaanbaar geluid uit, veel beter dan via het speakertje in de monitor.

Ben benieuwd naar je ervaringen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken