Instellingen voor TMC

timmersr
Junior Member
Junior Member

Instellingen voor TMC

Bericht door timmersr »

De instelbare waardes die de routekeuze via TMC kunnen beïnvloeden zijn: omleidingswens, verkeershorizon en totale vertraging.

Bij mij staat dit nog allemaal standaard ingesteld, maar mijn routeplanner leert me op deze manier asociaal rijgedrag aan. :oops:

Zo wordt ik op meerdere punten regelmatig midden in een file naar de uitvoegstrook gedirigeerd, om daarna even verderop weer de invoegstrook te moeten pakken... om in te voegen op dezelfde weg! :roll:

Mijn vraag is dus. Hoe staat bij jou TMC ingesteld, en ben je hier in de dagelijkse (Nederlandse) praktijk tevreden over?
VDO MS5400 XL 5.97, TMC 5010/01, TeleAtlas 2005/01 + Flits-info
Toyota Avensis 2.0 D4D sedan Executive

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member

Bericht door Topsport »

Bij mij staan de instellingen op:

omleidingswens :arrow: 3
verkeershorizon :arrow: 150km
totale vertraging :arrow: 10 min

en automatisch op uit.

heb niet de "problemen" die jij beschrijft

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Omleidingswens :arrow: 3
Verkeershorizon :arrow: 150km
Totale vertraging :arrow: 5 min

Ik heb idd ook nog nooit de problemen gehad die jij nu beschrijft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member

Bericht door Topsport »

zie ook blz. 150 van de gebruiksaanwijzing van de pc-5400/5500, daarin staat precies beschreven wat je allemaal kan instellen en wat dat voor gevolg heeft :wink:

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
timmersr
Junior Member
Junior Member

Bericht door timmersr »

Ik denk wellicht te weten waar het fout gaat. :idea:
Jammergenoeg heb ik nog geen foto's van de scherminfo ter ondersteuning, maar dat komt nog wel.

Er is bijv. stilstaand verkeer voor mij; dan krijg ik eerst een melding of ik een omweg wil plannen, of niet.
Zodra ik zeg, omweg plannen, komt hier direct een alternatieve route uit.

Voordat ik deze echter kan gaan volgen, komt er een tweede melding (binnen 2 minuten), met dat er fileproblemen zijn, en dat er een alternatieve route is geplanned, en of ik ter bevestiging nog even de extra afstand en rijtijd wil bevestigen...

Deze bevestig ik ook!

Nu heb ik het idee dat de eerste melding al een alternatieve route is, de tweede opnieuw gaat plannen en heft de eerste weer op... hierdoor wordt ik uiteindelijk dus de snelweg afgeleid en weer opgeleid.

Gedetailleerde instructie en schermen van hoe-om-te-gaan met mogelijke TMC-meldingen mis ik nog op blz. 167.
VDO MS5400 XL 5.97, TMC 5010/01, TeleAtlas 2005/01 + Flits-info
Toyota Avensis 2.0 D4D sedan Executive

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

timmersr schreef:Er is bijv. stilstaand verkeer voor mij; dan krijg ik eerst een melding of ik een omweg wil plannen, of niet. Zodra ik zeg, omweg plannen, komt hier direct een alternatieve route uit.

Voordat ik deze echter kan gaan volgen, komt er een tweede melding (binnen 2 minuten), met dat er fileproblemen zijn, en dat er een alternatieve route is geplanned, en of ik ter bevestiging nog even de extra afstand en rijtijd wil bevestigen... Deze bevestig ik ook!
Volgens mij is dat normaal gedrag van het systeem. :arrow: Mijn systeem doet dat namelijk ook.
De tweede melding krijg je als je het systeem de opdracht geeft om idd een alternatieve route uit te stippelen. Het systeem vraagt dan idd na de berekening om een bevestiging aangezien de route (vaak) langer is en dus meer tijd kost. :!: Pas als je deze accepteert dan gaat het systeem je via de nieuw geplande route sturen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member

Bericht door Topsport »

timmersr schreef:
Gedetailleerde instructie en schermen van hoe-om-te-gaan met mogelijke TMC-meldingen mis ik nog op blz. 167.
misschien heb je hier wat aan :?: :?: voorbeelden van verschillende meldingen.

http://home.kabelfoon.nl/~stormmss/navi ... iindex.htm :arrow: en dan kijken bij screenshots :wink:

Topsport

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”