Klok in de RNS510

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
TangoBravo
Normal Member
Normal Member

Klok in de RNS510

Bericht door TangoBravo »

In mijn Sharan van 2011 zit een RNS510, origineel fabrieksinbouw. Tussen de klokken zit de uitgebreide computer. De klok van deze computer moet je handmatig instellen, en krijgt kennelijk niet de juiste tijd door de GPS aangereikt. Hoe zit dat nu met de klok die in de RNS510 zit? En die bijvoorbeeld gebruikt wordt om aan te geven hoe laat je vermoedelijke aankomsttijd is? Krijgt deze klok de informatie van de VW-computer, of wordt hier de satelliettijd gebruik?

T B
Leer van de fouten van anderen.
Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wmp
Moderator
Moderator

Re: Klok in de RNS510

Bericht door wmp »

Dat zal denk ik zo een samenspel zijn tussen de satelliet tijd, en de instelling van je navigatie systeem voor wat betreft de tijdzone en of het winter/zomertijd is.
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member

Tsja, alle tijden die ik tot nu toe zie op de RNS510 zijn geen GPS tijd, ze lopen net als mijn op het MFD ingestelde klok zo'n 30 seconden voor op satelliettijd, ofwel atoomkloktijd. Vandaar mijn vraag, het kan zijn dat het zo hoort, of er is iets mis met het systeem.

T B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wmp
Moderator
Moderator

Bericht door wmp »

Wat gebruik je als referentie om te bepalen dat de tijden 30 seconden voor lopen op de atoomtijd ? :speechless_:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member

Het uursignaal van radio 1, als dat klinkt dan staat de klok al een tijdje op het hele uur, springt nu al bijna naar 1 minuut over het hele uur, dus het is al meer dan 30 seconden. De tijd die in beeld verschijnt lijkt op alle schermen (zowel mediaplayer, radio, als navigatie) hetzelfde te zijn. Het komt vreemd op mij over dat een toestel dat GPS signalen ontvangt, dus met een uiterst nauwkeurig tijdsignaal, toch op zijn scherminfo gebruik maakt van de handmatig ingestelde klok uit de MFD.

T B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wmp
Moderator
Moderator

Bericht door wmp »

Ik kan nergens vinden dat Radio 1 ge-ijkt is aan de atoomtijd.

Wel weet ik dat zowel mijn oom als ik vroeger onze horloges ook precies op de piep van de radio gelijk zette, en de discussie of dat de eerste of de laatste piep moest zijn, en eenmaal beslecht, of aan het einde of het begin daarvan moest omdat de lengte van die piep nogal eens wilde verschillen :lol:
Toen had je weinig keuze, buiten Tante Cor bellen op 002.

Tegenwoordig is het journaal wat losser, en kun je er niet meer letterlijk op afstemmen qua tijd.
Ga er gerust van uit dat je GPS in deze betrouwbaarder is dan het uursignaal van radio 1.
Gebruik anders een 'echte' radio gestuurde klok om te vergelijken, en kijk dan net na het uur, want die klokken synchroniseren doorgaans éénmaal per uur hun tijd met de uitgezonden atoomtijd.

Feitelijk loopt dus niet je klok voor, maar is het journaal/uursignaal te laat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member

Het uursignaal van radio 1 is exact gelijk aan atoomtijd, dat "controleer" ik iedere dag omdat ik 's morgens naar het nieuws luister en tegelijk mijn radio-controled wekker afloopt, en deze lopen synchroon. Bij de lange piep van de radio loopt altijd exact de wekker af.

Maar vanmiddag moet ik een wat langer ritje maken. Van tevoren zal ik mijn klok foutief instellen, het resultaat zal ik hier later vermelden.

T B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wmp
Moderator
Moderator

Bericht door wmp »

Ben benieuwd.
Niet dat ik wakker lig van die circa 30 seconden later of eerder aankomen op bestemming dan berekent, maar gewoon nieuwsgierig ben.
Zelf vertrouw ik meer de sateliet, die loopt niet een paar seconden uit wegens een te lange commercial ofzo.
TangoBravo schreef:...
Het uursignaal van radio 1 is exact gelijk aan atoomtijd ... Bij de lange piep van de radio loopt altijd exact de wekker af.
...
Leuk weetje, nergens nog tegengekomen, maar dat weten we dan nu.
Is dan ook gelijk 2 - 0 voor mij tegenover mijn oom, niet slecht voor mijn leeftijd destijds (11jaar).
Maar goed, dat is memory-lane, een niet gedigitaliseerde route, indien mogelijk omkeren richting heden met bestemming toekomst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member

Inderdaad, die 30 seconden eerder of later zijn geen probleem, wat ik wel soms lastig vind is dat quartzklokken, hoe nauwkeurig ze soms zijn, toch in de loop van de tijd wat afwijking kunnen vertonen t.o.v. realtime. Bij een 'atoomklok' hoef je dat niet steeds te controleren.

De hamvraag waarmee ik dit topic startte was de vraag, welke klok gebruikt wordt om de tijd en de aankomsttijd op de RNS510 weer te geven? Awel, dames en heren, het teleurstellende antwoord is dat de klokinfo uit de klok van de auto wordt gehaald, en dat deze niet uit de satellietinformatie komt.

Zoals toegezegd ben ik gaan rijden, met een ingegeven navigatiedoel. Eenmaal op de snelweg aangekomen heb ik een parkeerplaats opgezocht (onder het rijden kunnen geen instellingen worden gewijzigd), en daar heb ik de klok op het MFD een 7tal minuten vooruit gezet. Onmiddellijk werd de tijdweergave op de RNS510 aangepast, ook daar liep de tijd 7 minuten voor. En nog geen 15 seconden later werd de verwachtte tijd van aankomst aangepast, ook dat werd 7 minuten later. En toen ik een stukje verderop de klok weer op de juiste tijd heb gezet, gebeurde dat ook met de andere gegevens.

De enige 'logica' die ik kan bedenken is dat ze bij Volkswagen geen verschil wilden maken bij het instellen van de klok tussen de auto's met of zonder satellietnavigatie. En dus hebben we op onze dure RNS510 een minder nauwkeurige tijdweergave dan op onze domdom van pakweg 100 euro...

T B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Navigatie rns510 look
    door Schreur » 18 mei 2017 13:15 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1620
  • RNS510 GTI V vervangen
    door vtrik » 14 jun 2019 16:27 » in V.A.G
    Weergaves: 533
  • RNS510 in vw Golf 6
    door FantheMan » 17 okt 2019 07:41 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 587
  • probleem RNS510 wisselaar
    door michelbrand1976 » 10 mei 2016 23:32 » in V.A.G
    Weergaves: 583
  • RNS510 nog steeds zo diefstalgevoelig?
    door martijn2308 » 10 aug 2015 21:56 » in Navigatie algemeen
    Weergaves: 788
  • Stoffige RNS510 update
    door rjdewit » 06 jan 2020 20:56 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 791
  • navigatie /camera rns510 (vermoed ik )
    door benprint » 23 mei 2020 15:47 » in V.A.G
    Weergaves: 431

Terug naar “V.A.G”