Slecht radio ontvangst F920BT

fiestaboyke
Average Member
Average Member

Slecht radio ontvangst F920BT

Bericht door fiestaboyke »

Hallo,

Ik zit met een vervelend probleem .... Ik kan bijna geen enkele zender zonder storingen ontvangen. Aan de originele antenne van de auto ligt het niet want met de vorige radio, de originele, had ik ongelofelijk goed ontvangst. Nu zit er bij die pioneer F920 bt zo'n klein vierkant ijzeren bakje, met 3 aansluitingen ... 1tje voor de antenne van de auto op aan te sluiten, 1tje voor de antenne in de radio aan te sluiten en 1 klein stekkertje dat op de pioneer moet worden aangesloten... Weten jullie welk ik bedoel? Het probleem is als volgt, als ik de pio eruit haal, en ik hou het ijzeren bakje UIT het 2DIN vak, dan is het ontvangst goed, maar als ik het dan mee in het 2DIN vak steek dan valt het zo'n 60 a 70% weg .... Heb al geprobeert om het bakje op verschillende plaatsen achter de radio te stoppen, maar heb echt niet veel plaats en heeft niet echt positief resultaat opgeleverd ....

Iemand waar dit probleem bekend in de oren klinkt of eventueel een oplossing hiervoor heeft?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
PJD
Normal Member
Normal Member

Re: Slecht radio ontvangst F920BT

Bericht door PJD »

Dat kastje wat je omschrijft is de tmc ontvanger, heb je het al geprobeerd zonder dat kastje er tussen, misschien is die defect.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fiestaboyke
Average Member
Average Member

Heb ik nog niet geprobeerd. Zal het eens proberen zonder dat kastje ertussen, dacht dat dat noodzakelijk was voor de werking van de F920 ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
PJD
Normal Member
Normal Member

Bericht door PJD »

Is niet noodzakelijk voor de werking van de radio, wel noodzakelijk om file info op de navigatie te krijgen.
Maar zo kun je uitzoeken of het in de tmc module zit, of toch ergens anders.
Het lijkt mij dat de tmc module ergen een sluiting veroorzaakt, maar dit is een vermoeden, kan ook goed in de antenne kabel zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fiestaboyke
Average Member
Average Member

Maakte op zich niet veel verschil precies (was mss zelfs een tikkeltje slechter ontvangst?) maar bij het terug steken van de (hoe noem je dat ding eigenlijk?) van dat ijzere blokje had ik plotseling WEL goed ontvangst .... Mss per ongeluk een goed plaatsje gevonden? Ik zal het morgen weten te vertellen als ik naar het werk en terug ben gereden of het ontvangst nu wel degelijk beter is. Is het ook geen oplossing om een antenne verlengstuk er tussen te steken zodat ik dat ijzeren bakje ergens boven het dashboard kan plaatsen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
PJD
Normal Member
Normal Member

Bericht door PJD »

Moest je een verloop gebruiken voor de antenne, van de kabel van de auto om hem te kunnen aansluiten op het kasje???
Ik bedoel dan zoiets, ze zijn er ook in het model met een kabel er aan, deze gaan nog wel eens makkelijk loszitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fiestaboyke
Average Member
Average Member

Heb idd een verloopstukje moeten gebruiken om m'n antenne te gebruiken, maar daar zie ik precies niets aan, en was nieuw ... Heb eens een verlengstuk voor de antenne van 1meter gekocht en aangesloten zodat de tmc ontvanger niet meer onder het dashbord zit en gewoon naast me op m'n armsteun ligt .... Ontvangst is precies iets beter maar als ik de radio dan automatisch laat afstemmen op de sterkst ontvangende zender, dan blijft hij gewoon minuten lang zoeken en met niets als resultaat .... Kan het mss zijn dat er iets in de radio stuk is omdat ik niet automatisch kan afstemmen? Manueel kan ik de zenders wel ontvangen ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
PJD
Normal Member
Normal Member

Bericht door PJD »

Er is denk ik iets mis met de antenne, is het een versterkte antenne?? dan even meten of je spanning op de voet krijgt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fiestaboyke
Average Member
Average Member

Geen idee, het is een originele Opel antenne (wel 2 in 1, gps en radio ... ) Hoe bedoel je aan de voet meten? Waar en wat moet ik meten??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
PJD
Normal Member
Normal Member

Bericht door PJD »

Op de voet van de antenne zitten dan 3 draden, onder de hemel van de wagen, 1 voor de antenne, 1 voor de GPS en 1 voor de spanning, die moet je dan meten of er 12 volt op staat.
Ik had ook slecht ontvangst met mijn vorige radio, nieuwe antenne erop bleek de spanning er niet op te staan met een niet orginele radio + het verloopje was een beetje brak, heb toen ook de kabels vernieuwd, is wel een rotklusje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fiestaboyke
Average Member
Average Member

Net aan het proberen geweest maar krijg de dakbekleding niet los, die is gekleefd .... En is achteraan de achterruit, de antennevoet :evil: Zou een antenneversterker ertussen niet helpen dan ofzo? Daar moet je toch ook 12V op aansluiten ....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member

Bericht door Janloco »

Ik kan me haast niet voorstellen dat het aan de bestaande bekabeling ligt van je anthenne. Je vorige radio was goed en na inbouw van je nav systeem heb je problemen. Is overigens wel een meer gehoorde klacht hier op het forum. Heel vaak ligt het aan de aansluiting van de versterkte anthenne. Ik ben bang dat dat ook hier het geval is. Je bent zelf al een poosje aan het "rommelen" met dit probleem zie ik. Ik zou er voor kiezen even terug te gaan naar de inbouwer. En als je hem zelf hebt ingebouwd, kijk dan even of je het juiste setje voor de inbouw van pioneer in jouw opel hebt gebruik. Veelal is het probleem te vinden in dat deel. Ik zou meer achter de radio zoeken dan in het dak van mijn auto. Ik heb zelf een VW met een anthenne en gps ontvanger op het dak. Maar ik heb een perfecte ontvangst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fiestaboyke
Average Member
Average Member

Ik heb deze zelf ingebouwd, en ben er 200% zeker van dat ik de juiste bekabeling heb, is namelijk een can bus interface kabel voor gebruikt, en deze zijn niet universeel dus hier ligt het probleem niet aan volgens mij ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member

Bericht door Janloco »

Maar je vorige radio werkte perfect en na inbouw van jouw systeem werkt het niet goed. Kan dan niet anders zijn dan dat er iets niet helemaal goed is gegaan bij het aansluiten van de anthenne op het nieuwe syteem ?? Kan toch niet opeens aan de bestaande kabel liggen?

Heb je al de zoekfunctie op dit forum gebruikt?? Want je leest het hier regelmatig

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fiestaboyke
Average Member
Average Member

Hij is echt wel goed aangesloten, ben ik 100% zeker van. Kan idd niet aannemen dat het aan de bestaande kabel ligt want in mijn vorige auto had ik ook niet zo'n goed ontvangst met deze radio ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ondanks jouw stelligheid durf ik de gok wel aan dat er of een kabelbreuk is of dat de fantoom-adapter toch niet of verkeerd is aangesloten.
Nogmaals, zonder fantoom adapter of separate voeding naar de antenneversterker kan het niet werken
Ik zelf ken alleen Mercedes met een aparte voedingsdraad voor de versterker maar als de originele Opel-antenne een aparte voedingsdraad heeft zal daar toch 12 volt op terecht moeten komen. Normaliter zou je die van het accessoire contact in de ISO-A stekker moeten nemen

Waarom is er nog niet met een losse antenne geprobeerd of er dan wel acceptabele ontvangst is?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fiestaboyke
Average Member
Average Member

Omdat zoals hierboven staat, ik het al wel degelijk gebruikt heb zonder de tmc ontvanger en het ontvangst toen ook niet optimaal was ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Je begrijpt me verkeerd. Om vast te stellen of het in het antennesysteem of de Pioneer ligt moet je een doodgewone spriet pakken en die erin prikken
Als de ontvangst dan wel goed is weet je dat het aan de antenne of de aansluiting darvan ligt. Nog geen ontvangst, is je Pioneer overleden. Ja dat kan zomaar!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fiestaboyke
Average Member
Average Member

Nenee, ik heb je goed begrepen, jij begrijpt mij niet goed blijkbaar ;) Heb al de antenne er rechtstreeks erin gestoken dus zonder de tmc ontvanger met zo goed als geen verbetering ....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member

Ik bedoel niet de antenne van de auto maar eentje die nog nergens gemonteerd zit. Eeen losse zo uit de autoshop

Dat je de duo antenne op het dak zonder TMC hebt geprobeerd was me duidelijk maar daar koop je niets voor

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
PJD
Normal Member
Normal Member

Bericht door PJD »

Waarschijnlijk heb jij het zelfde als wat ik had, de antenne krijgt geen spanning, bij mijn auto krijgt de antenne altijd spanning als de auto op contact staat, bij jou word dit waarschijnlijk geregeld door de radio aansluiting.
Ik had toch een nieuwe antenne op het dak geplaatst, heeft te maken dat de hoek van de bestaande antenne teveel achterover was en ik er een spoiler op wilde, die zou dan de antenne raken.
Kwam er toen ook achter dat het mindere ontvangst te maken had dat de antenne geen spanning kreeg, heb toen gelijk een extra draad meegetrokken en deze aangesloten op de blauwe remote draad van de radio, gaat nu de radio aan dan krijgt de antenne zijn spanning.
Dus of zoals gerritje zegt, antenne pakken en kijken of de ontvangst wel goed is, wel zorgen dat die massa maakt aan de auto, of controleren of er spanning komt op de antenne, of een expert op audio gebied er naar laten kijken, die hebben meer met dit bijltje gehakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Avic F920BT - Verkeerde positiebepaling
    door SBlauw » 11 okt 2015 10:26 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 4
    Weergaves: 788