Hoe downgraden fw ivm ' powerdrain'?
-
- Starting Member
Hoe downgraden fw ivm ' powerdrain'?
Beste forumleden,
Vandaag heb ik mijzelf 2ehands een RNS510 aangeschaft voor in mijn VW Golf V gti uit 06/2005.
Deze vervangt mijn simpele rcd300. De originele wisselaar behoud ik.
In mijn zoektocht naar de juiste rns510 wat wijzer geworden over alle verschillen.
Bewust gekozen voor een originele B versie ivm de zogenaamde 'powerdrain' waar ik mogelijk last van kan krijgen gezien het bouwjaar van mijn Golf en de gateway die er standaard in zit (bij mij een versie eindigend op een E).
Begrepen op diverse forums dat powerdrain op oudere gateways zich pas voor gaat doen op een B versie met firmware vanaf 1300 en nieuwere C, D, E, F, etc versies.
Op de sticker van de RNS510 die ik gekocht heb stond dat het een B versie met SW0900 was.
Zojuist de rns510 geinstalleerd, met vagcom/vcds de nodige aanpassingen gedaan om mijn stuurwielbediening werkend te krijgen, de gateway bekend te maken met de rns510, de cd wisselaar geactiveerd, secret service menu geactiveerd en hardwarematig het massa contactje van pin (2 naar 3 meen ik) verwisseld.
Alles werkt perfect!
Wat een prachtapparaat!!!
Toen ik via het servicemenu keek welke versie ik nu daadwerkelijk heb, blijkt dit een B versie met 1200 te zijn.
De vorige eigenaar zal dus wel van 0900 naar 1200 geupdate hebben?
Nu maak ik me toch wat zorgen over de mogelijke powerdrain en wil eigenlijk niet enkel dit testen door te wachten tot mijn accu leeg is bij het starten.
Natuurlijk kan ik altijd nog een nieuwe gateway kopen en installeren, maar dit kost toch weer aardig wat centjes...
Bestaat er de mogelijkheid om te downgraden naar 1100?
En zou het probleem dan verholpen zijn (lees ene keer dat tot 1300 kan zonder powerdrain en andere keer weer niet).
Tevens lees ik over aangepaste bijv 272x firmwares waar een oude ' vuci' file in is geladen. Wie weet hier meer over?
Zou nml. toch liefste de voor mij meest nieuwst mogelijke versie willen ivm snelheidsindicatie in navi, gevoeliger touchscreen, etc, etc.)
Wie kan mij de enige echte juiste antwoorden geven?
Bedankt,
Tim
Vandaag heb ik mijzelf 2ehands een RNS510 aangeschaft voor in mijn VW Golf V gti uit 06/2005.
Deze vervangt mijn simpele rcd300. De originele wisselaar behoud ik.
In mijn zoektocht naar de juiste rns510 wat wijzer geworden over alle verschillen.
Bewust gekozen voor een originele B versie ivm de zogenaamde 'powerdrain' waar ik mogelijk last van kan krijgen gezien het bouwjaar van mijn Golf en de gateway die er standaard in zit (bij mij een versie eindigend op een E).
Begrepen op diverse forums dat powerdrain op oudere gateways zich pas voor gaat doen op een B versie met firmware vanaf 1300 en nieuwere C, D, E, F, etc versies.
Op de sticker van de RNS510 die ik gekocht heb stond dat het een B versie met SW0900 was.
Zojuist de rns510 geinstalleerd, met vagcom/vcds de nodige aanpassingen gedaan om mijn stuurwielbediening werkend te krijgen, de gateway bekend te maken met de rns510, de cd wisselaar geactiveerd, secret service menu geactiveerd en hardwarematig het massa contactje van pin (2 naar 3 meen ik) verwisseld.
Alles werkt perfect!
Wat een prachtapparaat!!!
Toen ik via het servicemenu keek welke versie ik nu daadwerkelijk heb, blijkt dit een B versie met 1200 te zijn.
De vorige eigenaar zal dus wel van 0900 naar 1200 geupdate hebben?
Nu maak ik me toch wat zorgen over de mogelijke powerdrain en wil eigenlijk niet enkel dit testen door te wachten tot mijn accu leeg is bij het starten.
Natuurlijk kan ik altijd nog een nieuwe gateway kopen en installeren, maar dit kost toch weer aardig wat centjes...
Bestaat er de mogelijkheid om te downgraden naar 1100?
En zou het probleem dan verholpen zijn (lees ene keer dat tot 1300 kan zonder powerdrain en andere keer weer niet).
Tevens lees ik over aangepaste bijv 272x firmwares waar een oude ' vuci' file in is geladen. Wie weet hier meer over?
Zou nml. toch liefste de voor mij meest nieuwst mogelijke versie willen ivm snelheidsindicatie in navi, gevoeliger touchscreen, etc, etc.)
Wie kan mij de enige echte juiste antwoorden geven?
Bedankt,
Tim
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
Re: Hoe downgraden fw ivm ' powerdrain'?
Met versie 1200 hoef je je geen zorgen te maken
Een FW update om het touchscreen gevoeliger te maken is in feite een lapmiddel voor een slecht scherm dat pas in de laatste C-versies echt is verholpen
Een FW update om het touchscreen gevoeliger te maken is in feite een lapmiddel voor een slecht scherm dat pas in de laatste C-versies echt is verholpen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Hide post links |
-
- Starting Member
Bedankt voor de reactie.
Morgenochtend zal ik het echt merken of ik geen powerdrain heb denk ik. Maar als jij het zegt, dan geloof ik dat fw1200 veilig is.
Tot welke fw kan ik gaan?
Anders bekend met modified fw's?
Zou nml wel graag wat nieuwer willen ivm de extra te bieden opties..
[ Posting via iPhone ]![Afbeelding](http://navigatiehelpsite.nl/forum/images/mobile/iPhone.png)
Morgenochtend zal ik het echt merken of ik geen powerdrain heb denk ik. Maar als jij het zegt, dan geloof ik dat fw1200 veilig is.
Tot welke fw kan ik gaan?
Anders bekend met modified fw's?
Zou nml wel graag wat nieuwer willen ivm de extra te bieden opties..
[ Posting via iPhone ]
![Afbeelding](http://navigatiehelpsite.nl/forum/images/mobile/iPhone.png)
Hide post links |
-
- Senior Member
Een mens kan ook tevreden zijn met wat hij heeft
[ Posting via Android ]![Afbeelding](http://navigatiehelpsite.nl/forum/images/mobile/Android.png)
[ Posting via Android ]
![Afbeelding](http://navigatiehelpsite.nl/forum/images/mobile/Android.png)
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
Hide post links |
-
- Starting Member
Klopt. Maar in dit geval niet. Tenzij het niet 'beter' kan...
Kan je me helpen?
[ Posting via iPhone ]![Afbeelding](http://navigatiehelpsite.nl/forum/images/mobile/iPhone.png)
Kan je me helpen?
[ Posting via iPhone ]
Hide post links |
-
- Senior Member
Neem FW 2780 en een nieuwe gateway
Hide post links |
-
- Starting Member
Dat ik met een nieuwe Gateway sowieso de nieuwste firmware kan installeren spreekt voorzich.
Zoals je leest vraag ik dit echter niet.
Ik vraag juist specifiek tot welke firmwareversie ik kan gaan met mijn huidige E-gateway, zonder last te krijgen van het powerdrain effect.
Tevens vraag ik of iemand ervaring heeft de nieuwere/nieuwste firmware's, zoals FW2780 die dan zodanig aan zijn gepast dat de vuci code van een fw1200 versie erin zit om ook dan powerdrain te voorkomen?
Mvg,
Tim
P.s.: Ik heb hier ook een aantal 4GB SDHC kaarten liggen en die kan ik met mijn huidige firmware ook niet in mijn rns510 gebruiken. Geen ondersteuning voor SDHC, enkel SD, dus ook in die zin zou een update wenselijk zijn.
Zoals je leest vraag ik dit echter niet.
Ik vraag juist specifiek tot welke firmwareversie ik kan gaan met mijn huidige E-gateway, zonder last te krijgen van het powerdrain effect.
Tevens vraag ik of iemand ervaring heeft de nieuwere/nieuwste firmware's, zoals FW2780 die dan zodanig aan zijn gepast dat de vuci code van een fw1200 versie erin zit om ook dan powerdrain te voorkomen?
Mvg,
Tim
P.s.: Ik heb hier ook een aantal 4GB SDHC kaarten liggen en die kan ik met mijn huidige firmware ook niet in mijn rns510 gebruiken. Geen ondersteuning voor SDHC, enkel SD, dus ook in die zin zou een update wenselijk zijn.
Hide post links |
-
- Senior Member
Zoals je leest heb ik dit al geschreven
1200 en niet verder
Alles hangt af van de SW versie van de K-gateway, 0021 en 0178 hebben nooit een probleem, alle andere versies kunnen een probleem veroorzaken met elke willekeurige FW versie van de RNS510 vanaf 1200
http://vwnavi.com/showthread.php/13672- ... ecovery-CD
1200 en niet verder
Alles hangt af van de SW versie van de K-gateway, 0021 en 0178 hebben nooit een probleem, alle andere versies kunnen een probleem veroorzaken met elke willekeurige FW versie van de RNS510 vanaf 1200
http://vwnavi.com/showthread.php/13672- ... ecovery-CD
Modified 2660 software:
2660/1200. 266x software with Gateway code (VUCI) from 120x software - recommended for all A/B/C revision units to solve power drain with old* CAN gateways. Video in motion and BMW maps are working too.
Known issues, like with 2720/1200 mix:
- no clock on display in standby
- low version RVC from Golf (without separate control module) not working
- doesn't resume VBR MP3
Hide post links |
-
- Starting Member
Gerritje,
Bedankt. Helder verhaal!
Nog twee laatste vragen die ik niet snap:
- wat zijn 'BMW' maps?
- de modified versie met vuci code uit fw1200 zijn dus voor mij een optie.
Jij haalt in je citaat modified 2660 aan. Maar waarom zou ik dan niet voor modified 2720 of 2760 software gaan (ook beschikbaar met de 1200 vuci code)?
Want die zijn toch nog nieuwer/meer opties?
Bedankt. Helder verhaal!
Nog twee laatste vragen die ik niet snap:
- wat zijn 'BMW' maps?
- de modified versie met vuci code uit fw1200 zijn dus voor mij een optie.
Jij haalt in je citaat modified 2660 aan. Maar waarom zou ik dan niet voor modified 2720 of 2760 software gaan (ook beschikbaar met de 1200 vuci code)?
Want die zijn toch nog nieuwer/meer opties?
[ Posting via iPhone ]
Hide post links |
-
- Senior Member
In 2010 was het antrekkelijk om de DVD van BMW te gberuiken om een RNS510 DVD te maken met geheel Europa en een jaar recentere database dan de rommel van VW
Nu heeft het geen zin meer omdat de BMW Professional uit 3 DVD's bestaat.
Het kaartmateriaal van VW is echt inferieur omdat de hoofdwegen van Europa buiten de kaartdekking er niet opstaan
Ik gaf alleen een voorbeeld van wat er te koop is. Van mij kun je elke modified versie proberen
Nu heeft het geen zin meer omdat de BMW Professional uit 3 DVD's bestaat.
Het kaartmateriaal van VW is echt inferieur omdat de hoofdwegen van Europa buiten de kaartdekking er niet opstaan
Ik gaf alleen een voorbeeld van wat er te koop is. Van mij kun je elke modified versie proberen
Hide post links |
-
- Starting Member
Dankjewel. Nu helemaal duidelijk!
Ik heb het V7.2 kaartmateriaal erop en dat is hopelijk toereikend genoeg.
Ik ga uitzoeken welke modified versie ik het beste kan gebruiken en zal me dan aan een update wagen. Hopelijk dat alles lukt.
Fijn om te horen dat een modified fw2760 voor mij ook mogelijk moet zijn.
Mvg,
Tim
Ik heb het V7.2 kaartmateriaal erop en dat is hopelijk toereikend genoeg.
Ik ga uitzoeken welke modified versie ik het beste kan gebruiken en zal me dan aan een update wagen. Hopelijk dat alles lukt.
Fijn om te horen dat een modified fw2760 voor mij ook mogelijk moet zijn.
Mvg,
Tim
[ Posting via iPhone ]
Hide post links |
-
- New Member
ik rij ook rond met een versie c rns510 software 3930 met spraak bediening en een gateway c dus het is wel mogelijk ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hide post links |
-
- Senior Member
Fantastisch, maar de 3930 is een beta versie voor D-units
Je zou er verstandiger aan doen om de 3810 te gebruiken. Dat is de enige versie die bedoeld is voor oudere units en daar ook support voor heeft
http://www.my-gti.com/category/in-car-entertainment
Je zou er verstandiger aan doen om de 3810 te gebruiken. Dat is de enige versie die bedoeld is voor oudere units en daar ook support voor heeft
http://www.my-gti.com/category/in-car-entertainment
Hide post links |
-
- Starting Member
Thanks, dan is 'nog nieuwer' dus mogelijk zelfs ook mogelijk.berenburg schreef:ik rij ook rond met een versie c rns510 software 3930 met spraak bediening en een gateway c dus het is wel mogelijk
Ikzelf zal alleen niet voor zulke nieuwe versies gaan, daar hangen dan weer wat te veel nadelen aan (zoals dat er met vcds een 10e bit bijgecodeerd moet worden, er 15GB ipv 20GB beschikbaar is voor muziek doordat de poi database een eigen partitie in is gaan nemen, kans op gedimd backlight, en dvd-vrijschakeling werkt dan ook niet meer)
(nu heb ik zelf een bootcd'tje gemaakt waarmee ik binnen enkele seconden mijn rns510 dvd had vrijgeschakeld en het werkt perfect).
Ook lees ik dat met FW 3810 en bijv jouw 3930 er toch weer sprake is/kan zijn van het leeglopen van de accu/powerdrain bij <2007 vw's. En dat is nou net hetgene wat ik wil voorkomen.
Voor mij zal ik dus denk ik echt als 'nieuwst haalbare firmware' moeten gaan kijken voor een modified file als de fw2760 met 1200 vuci erin.
Hide post links |
-
- Starting Member
P.s.: Waar kan ik het beste een modified versie downloaden?
(of is dit tegen de forumregels?)
(of is dit tegen de forumregels?)
Hide post links |
-
- New Member
voor jij dus die 15 gig vol hebt met muziek is een beetje overdreven(is mijn mening) wat backlight betreft dat werkt nog gewoon en de dvd vrij werkt ook gewoon tot 240
. dus totaal geen problemen met de software en die bit drbij is nog geen 30 sec werk he
[ Posting via Mobile Device ]![Afbeelding](http://navigatiehelpsite.nl/forum/images/mobile/Mobile%20Device.png)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
[ Posting via Mobile Device ]
![Afbeelding](http://navigatiehelpsite.nl/forum/images/mobile/Mobile%20Device.png)
Hide post links |
-
- Starting Member
Heren,
Vanmorgen startte ik mijn Golf en de rns510 ging direct aan.
Ik zag het opstartscherm met het VW logo niet.
Hoe komt dit?
De auto heeft nml toch zo'n 12uur uit/geparkeerd gestaan.
Ik heb keren gehad dat de Golf korter stil/geparkeerd stond (bijv als ik na 9 uurtjes werken naar huis ging), waarbij ik wél het VW opstartlogo zag en de rns510 dus eerst echt op moest starten.
(ps ik heb dus nu gewoon nog fw1200, waarbij geen sprake zou moeten zijn van de power drain)
Vanmorgen startte ik mijn Golf en de rns510 ging direct aan.
Ik zag het opstartscherm met het VW logo niet.
Hoe komt dit?
De auto heeft nml toch zo'n 12uur uit/geparkeerd gestaan.
Ik heb keren gehad dat de Golf korter stil/geparkeerd stond (bijv als ik na 9 uurtjes werken naar huis ging), waarbij ik wél het VW opstartlogo zag en de rns510 dus eerst echt op moest starten.
(ps ik heb dus nu gewoon nog fw1200, waarbij geen sprake zou moeten zijn van de power drain)
Hide post links |
-
- Starting Member
Hmmzzz begin nu beetje aan mezelf te twijfelen of ik vannochtend niet gewoon wel het Welcome to Volkswagen opstartscherm heb gezien.
Want heb begrepen dat de rns510 na zo'n 30 minuten uit hoort te schakelen.
Heb dit zojuist geprobeerd (auto uurtje met rust gelaten), toen even de rns510 aangezet en zag ik wel keurig het opstartscherm.
Als ik dan binnen het half uur hem weer aanzet zie ik het scherm niet, want dan staat hij nog netjes in standby en is hij dus direct 'opgestart'.
Lijkt nu dus wel normaal te werken...
Hmzzzzz
Want heb begrepen dat de rns510 na zo'n 30 minuten uit hoort te schakelen.
Heb dit zojuist geprobeerd (auto uurtje met rust gelaten), toen even de rns510 aangezet en zag ik wel keurig het opstartscherm.
Als ik dan binnen het half uur hem weer aanzet zie ik het scherm niet, want dan staat hij nog netjes in standby en is hij dus direct 'opgestart'.
Lijkt nu dus wel normaal te werken...
Hmzzzzz
Hide post links |
-
- Starting Member
Zal vanochtend wel beetje slaapdronken zijn geweest. Want vandaag meerdere malen geprobeerd. Met steeds tussenpauzes van minimaal 40min. en zag keurig steeds het welkomstscherm.
Morgenochtend nog eens checken...
Ik laat het weten!
Morgenochtend nog eens checken...
Ik laat het weten!
[ Posting via iPhone ]
Hide post links |
-
- Moderator
...in elk geval nog geen 'powerdrain'... ![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Succes = vaker opstaan dan je valt
Hide post links |
-
- Starting Member
Ook vanochtend zag ik keurig het opstartscherm. Dus alles top. Zal het gisteren ff over het hoofd hebben gezien.
Binnenkort een fw update dan maar doen met vuci uit 1200
Binnenkort een fw update dan maar doen met vuci uit 1200
[ Posting via iPhone ]
Hide post links |
-
- Starting Member
Oké het volgende:
Zojuist opende ik met de afstandbediening de auto (hij had hiervoor al minimaal 40min uit/afgesloten gestaan) en was wat dingetjes in het dashboard aan het leggen. Nog geen contact aan/geen sleutel in contact.
Ik merkte dat ik de rns510 hoorde (hdd of spinnen van een dvd die erin zit denk ik. Het was niet de fan). Ik maakte alsnog contact met de sleutel (was dus al ff een kleine minuut in auto voordat ik contact maakte) en rns510 ging gelijk spelen/aan. Dus geen welkomstscherm.
Kan het dat de rns510 op het deursignaal dus al reageert?
Iemand die dit ook even wil proberen met zijn rns510 en golf5/6?
Zojuist opende ik met de afstandbediening de auto (hij had hiervoor al minimaal 40min uit/afgesloten gestaan) en was wat dingetjes in het dashboard aan het leggen. Nog geen contact aan/geen sleutel in contact.
Ik merkte dat ik de rns510 hoorde (hdd of spinnen van een dvd die erin zit denk ik. Het was niet de fan). Ik maakte alsnog contact met de sleutel (was dus al ff een kleine minuut in auto voordat ik contact maakte) en rns510 ging gelijk spelen/aan. Dus geen welkomstscherm.
Kan het dat de rns510 op het deursignaal dus al reageert?
Iemand die dit ook even wil proberen met zijn rns510 en golf5/6?
[ Posting via iPhone ]
Hide post links |
-
- Senior Member
Dat betekent toch echt dat er iets niet deugt
Hide post links |
-
- Moderator
Misschien dat het systeem stroom krijgt zodra de auto van het slot afgaat ?
Je zou het eigenlijk moeten kunnen meten met een ampere meter tussen de accu, en dan kijken welke waarden je krijgt bij het afsluiten van de auto, en na een vijftal minuten, etc.![Sprakeloos_ :speechless_:](./images/smilies/think.gif)
Je zou het eigenlijk moeten kunnen meten met een ampere meter tussen de accu, en dan kijken welke waarden je krijgt bij het afsluiten van de auto, en na een vijftal minuten, etc.
![Sprakeloos_ :speechless_:](./images/smilies/think.gif)
Succes = vaker opstaan dan je valt
Hide post links |
-
- Senior Member
Dat werkt bij een moderne auto toch even anders!
Het systeem krijgt altijd spanning al is alles op slot of open. De sleepfunctie moet echter automatisch de stroomafname beperken tot enkele mA
Op het moment dat je met de AB de deuren hebt geopend begint er al vanalles te werken in opdracht van de boordcomputer.
Meestal wordt ook het inspuitsysteem meteen op druk gebracht om starten mogelijk te maken, er gaat soms automatisch verlichting aan, soms ook binnenverlichting en aantal sensoren wordt gereset om de jusite 0-stand te hebben bij het starten.
En als er na enige tijd niets gebeurt zoals het openen van een portier, wordt de zaak gewoon weer op slot gedaan door het computersysteem
Dat onderbreken van de stroomvoorziening om de afname te controleren is niet echt de juiste methode bij auto's na 1995
Er is in dit geval alleen met VCDS te controleren waar het verkeerd gaat en vrijwel altijd is dit in deze gevallen te wijten aan ondeugdelijk software icm met de verkeerde gateway. En er is wat afgeknoeid ondertussen![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
De RNS510 kan natuurlijk ook "gewoon" defect zijn waardoor dit (af en toe) optreedt
Het systeem krijgt altijd spanning al is alles op slot of open. De sleepfunctie moet echter automatisch de stroomafname beperken tot enkele mA
Op het moment dat je met de AB de deuren hebt geopend begint er al vanalles te werken in opdracht van de boordcomputer.
Meestal wordt ook het inspuitsysteem meteen op druk gebracht om starten mogelijk te maken, er gaat soms automatisch verlichting aan, soms ook binnenverlichting en aantal sensoren wordt gereset om de jusite 0-stand te hebben bij het starten.
En als er na enige tijd niets gebeurt zoals het openen van een portier, wordt de zaak gewoon weer op slot gedaan door het computersysteem
Dat onderbreken van de stroomvoorziening om de afname te controleren is niet echt de juiste methode bij auto's na 1995
Er is in dit geval alleen met VCDS te controleren waar het verkeerd gaat en vrijwel altijd is dit in deze gevallen te wijten aan ondeugdelijk software icm met de verkeerde gateway. En er is wat afgeknoeid ondertussen
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
De RNS510 kan natuurlijk ook "gewoon" defect zijn waardoor dit (af en toe) optreedt
Hide post links |