Hoe wordt de snelste route berekend. Een wekelijkse route die ik rij is van Nijmegen naar Zeewolde. Het Navtech systeem geeft aan een route via Apeldoorn als snelste. 1 uur en 40 minuten.
Ik rij echter via (of de Ginkelse Heide ) naar Ede - Amersfoort of sinds kort via de A30. Dit is in het totaal 1 uur en 8 minuten. Via de heide 1 uur en 10 minuten. Beide routes dus aanzienlijk sneller dan de snelle berekende route van Navtech. Wie weet hoe de snelste route eigenlijk berekend wordt. De nieuwe aansluiting met de A30 staat nog niet in het systeem terwijlmijn update van juli is.
Berekenen snelste route
-
- Starting Member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 14 mei 2004 20:21
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Hoi mcprojects,
De A30 staat inderdaad nog niet helemaal op de nieuwste CD / DVD van Navteq. Dit zal denk ik pas op de volgende CD / DVD komen... Dan je vraag over de snelste routeberekening.. Het systeem kijkt waar je bent, waar je heen moet en wat de tussenliggende mogelijkheden zijn. Daarbij houdt hij rekening met de maximale snelheid waar je ergens mag rijden. Zo kun je er normaler wijze vanuit gaan dat als je op een snelweg harder kan / mag dan op een provinciale weg. Op deze manier probeert het systeem ervoor te zorgen dat je zo kort mogelijk onderweg bent. De weg via de Ginkelse Heide rekent hij bijvoorbeeld als langer durend. Dan wordt je er dus ook niet overheen gestuurd. Dat hij je niet via de A30 stuurt is logisch, want de aansluiting op de A12 ontbreekt (waarom je dan niet volgens het systeem een klein stukje van de snelweg afgestuurd wordt om dan de A30 op te gaan weet ik ook niet).
Het heeft dus voornamelijk te maken met het feit dat het systeem kijkt naar de maximale snelheden en op basis daarvan de route berekent. Uiteraard "kijkt" hij ook naar TMC (als je dat hebt).
Is het zo iets duidelijker?
Groetjes,
Toho_NL.
De A30 staat inderdaad nog niet helemaal op de nieuwste CD / DVD van Navteq. Dit zal denk ik pas op de volgende CD / DVD komen... Dan je vraag over de snelste routeberekening.. Het systeem kijkt waar je bent, waar je heen moet en wat de tussenliggende mogelijkheden zijn. Daarbij houdt hij rekening met de maximale snelheid waar je ergens mag rijden. Zo kun je er normaler wijze vanuit gaan dat als je op een snelweg harder kan / mag dan op een provinciale weg. Op deze manier probeert het systeem ervoor te zorgen dat je zo kort mogelijk onderweg bent. De weg via de Ginkelse Heide rekent hij bijvoorbeeld als langer durend. Dan wordt je er dus ook niet overheen gestuurd. Dat hij je niet via de A30 stuurt is logisch, want de aansluiting op de A12 ontbreekt (waarom je dan niet volgens het systeem een klein stukje van de snelweg afgestuurd wordt om dan de A30 op te gaan weet ik ook niet).
Het heeft dus voornamelijk te maken met het feit dat het systeem kijkt naar de maximale snelheden en op basis daarvan de route berekent. Uiteraard "kijkt" hij ook naar TMC (als je dat hebt).
Is het zo iets duidelijker?
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 14 mei 2004 20:21
Niet helemaal duidelijk
Ik snap jouw verhaal wel echter voor de update ging het systeem via Veenendaal en vandaar uit direct na de aansluiting A30. Dat was ca. 5 minuten verder. Na de laatste update wordt het ineens via Apeldoorn hetgeen ruim een 1/2 uur langer is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10
Hoi mc,
Er zijn al veel discussies geweest omtrent de snelste en kortste route. Laatst zei iemand op die forum dat je snelste route niet moet lezen als snelste, maa als MAKKELIJKSTE route, hetgeen ik ook onderschrijf. Zo nu en dan is de kortste route zelfs sneller dan de snelste route, vandaar deze conclusie ook. Zeker dat de korste route vaak binnendoor gaat en op die wegen rijdt men (althans ik) toch vaak iets sneller dan de toegestane snelheid (3 km/h ). Een eventuele oplossing is om een via punt in te stellen. Het enige nadeel is dat bij files e.d. het systeem je eerst naar het vai-punt wil brengen.
Groet,
Arjeh
Er zijn al veel discussies geweest omtrent de snelste en kortste route. Laatst zei iemand op die forum dat je snelste route niet moet lezen als snelste, maa als MAKKELIJKSTE route, hetgeen ik ook onderschrijf. Zo nu en dan is de kortste route zelfs sneller dan de snelste route, vandaar deze conclusie ook. Zeker dat de korste route vaak binnendoor gaat en op die wegen rijdt men (althans ik) toch vaak iets sneller dan de toegestane snelheid (3 km/h ). Een eventuele oplossing is om een via punt in te stellen. Het enige nadeel is dat bij files e.d. het systeem je eerst naar het vai-punt wil brengen.
Groet,
Arjeh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 14 mei 2004 20:21
Korste en snelste route
Ik denk wel dat je daar gelijk in hebt. Zo is er een situatie waarbij de korste route via een veerpond gaat waarbij als je geluk hebt en er direct op kan aanzienlijk sneller is dan de snelste route. Daar het in de buurt va Amsterdam is kunje ook nog in de files terecht komen. De snelste route is wel de gemakkelijkste maar zeker niet altijd de snelste.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10
Hoi MC,
Ik weet niet wat jou ervaringen zijn, maar binnen de Randstad (in ieder geval waar je maar 100 km/uur mag rijden), redt je het over de snelweg niet in de aangegeven tijd. De snelheid op het kaartmateriaal ligt rond de 107 a 108 km/uur (mijn eigen meting).
Je moet maar eens op dit forum zoeken.
Arjeh
Ik weet niet wat jou ervaringen zijn, maar binnen de Randstad (in ieder geval waar je maar 100 km/uur mag rijden), redt je het over de snelweg niet in de aangegeven tijd. De snelheid op het kaartmateriaal ligt rond de 107 a 108 km/uur (mijn eigen meting).
Je moet maar eens op dit forum zoeken.
Arjeh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
De gemiddelde snelheid op een snelweg waar je 120 mag is volgens de software van VDO Dayton 108. Dit kun je zien als je in demomode rijdt en daarbij de actuele snelheid laat tonen. Dat kan dus enige discrepantie bepalen...
Hoort dit topic echter niet in het VDO Dayton-gedeelte thuis i.p.v. bij Navteq (het gaat immers over een MS5000)?
Groetjes,
Toho_NL.
Hoort dit topic echter niet in het VDO Dayton-gedeelte thuis i.p.v. bij Navteq (het gaat immers over een MS5000)?
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 595
-
-
Reacties: 3
Weergaves: 724
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 244
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 691
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 554
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 700
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 659