Hallo Allen,
Iets waar ik al een tijdje naar op zoek ben maar niet kan vinden op i-net of dit forum. Dit komt waarschijnlijk
door mij dus misschien dat iemand mij wat op weg kan helpen.
Ik heb destijds een VDO dayton systeem gekocht vanwege de kleurstelling van de kaarten.
Rood voor bebouwing , grijs voor weiland , blauw voor water, geel voor provinciale (Doorgaande) wegen en geel rood voor snelwegen. Dit zit m.i. heel logisch in elkaar en komt overeen met bijv de aloude falkplan kaarten.
Recentelijk heb ik echter met andere systemen gereden (waaronder Volvo) en daar zien de kaarten er beduidend
anders (lees lelijker) uit. Op deze kaarten is het niet zo eenvoudig om alleen mbv het kaartje je weg te vinen en zul je vrij snel terug moeten grijpen naar Volledige stemnavigatie. Op sommige advertenties zie ik ook VDO systemen met andere kleurstellingen. Nu schijnt dat bij VDO instelbaar te zijn. (?)
Mijn vragen:
-Heeft de kleurstelling van de kaarten te maken met het verschil tussen teleatlas of navteq of alleen met de gebruikte software? Hoe werkt dit?
-Zijn er andere merken waar dit in te stellen is? nieuwe kaartcd , of software ? oid (Met nadruk op Volvo)
Ik ben erg gehecht aan een duidelijk electronisch kaartje waar je zonder navigatie eventueel ook je weg op kunt
vinden. Wie weet er meer van dit soort dingen?
Alvast bedankt .. Roland
Gebruikte kleuren in kaart
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19 okt 2005 03:43
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Bij de VDO kun je in het menu de achtergrondkleuren veranderen, niet de kaartkleur zelf, behalve dan natuurlijk de dag of nachtstand van het systeem.
De presentatie op het scherm is inderdaad een combinatie van wat de kaartleverancier op z'n CD/DVD zet en de besturings-SW in het systeem, daar kun je zelf niks aan veranderen. Maar het is wel zo dat de VDO TeleAtlas kaarten op een aantal punten een andere kleur hebben dan die van Navteq.
Daarmee zit je dan vast aan hetgeen je door Volvo dan wel een andere fabrikant voorgeschoteld wordt...
Overigens ben ik het graag met je eens, de VDO bevalt me prima qua duidelijkheid. Met name in de dagstand, de nachtkaart vind ik veel onduidelijker en die gebruik ik dan ook niet. Met de automatische dimmer heb ik 's avonds geen last van een te licht scherm.
Groet,
JW
Bij de VDO kun je in het menu de achtergrondkleuren veranderen, niet de kaartkleur zelf, behalve dan natuurlijk de dag of nachtstand van het systeem.
De presentatie op het scherm is inderdaad een combinatie van wat de kaartleverancier op z'n CD/DVD zet en de besturings-SW in het systeem, daar kun je zelf niks aan veranderen. Maar het is wel zo dat de VDO TeleAtlas kaarten op een aantal punten een andere kleur hebben dan die van Navteq.
Daarmee zit je dan vast aan hetgeen je door Volvo dan wel een andere fabrikant voorgeschoteld wordt...
Overigens ben ik het graag met je eens, de VDO bevalt me prima qua duidelijkheid. Met name in de dagstand, de nachtkaart vind ik veel onduidelijker en die gebruik ik dan ook niet. Met de automatische dimmer heb ik 's avonds geen last van een te licht scherm.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Er is wel één verschil tussen Navteq en TA merkbaar en dat is een gering kleurverschil voor de afdeling bebouwd wat bij Navteq net iets donkerder oranje is dan bij TA.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19 okt 2005 03:43
Hallo JW En Gerritje,
Beiden bedankt voor de reply. Echt helemaal duidelijk is het me nog niet want Volvo gebruikt ook Navteq kaarten en die zijn zo monochroom als de pest (Lees: verschrikkelijk slecht leesbaar) Op die manier heeft het kaartje weinig meerwaarde als je er toch niet "op kunt rijden".
Ik begrijp dus dat op de VDO dayton systemen zowel Navteq als Teleatlas de bebouwing rood is of iets wat daarop lijkt en de rest van de kaartkleuren ongeveer hetzelfde is. Dan denk ik dat het em in de software zit en die is bij Volvo nu net niet uitwisselbaar.
Bedankt voor jullie info. Prijs de dag dat Volvo met VDO Dayton gaat rijden. Tot die dag bouw ik tevens mijn VDO Dayton wel in. Soort duel fuel zeg maar !
M.vr. groet Roland
Beiden bedankt voor de reply. Echt helemaal duidelijk is het me nog niet want Volvo gebruikt ook Navteq kaarten en die zijn zo monochroom als de pest (Lees: verschrikkelijk slecht leesbaar) Op die manier heeft het kaartje weinig meerwaarde als je er toch niet "op kunt rijden".
Ik begrijp dus dat op de VDO dayton systemen zowel Navteq als Teleatlas de bebouwing rood is of iets wat daarop lijkt en de rest van de kaartkleuren ongeveer hetzelfde is. Dan denk ik dat het em in de software zit en die is bij Volvo nu net niet uitwisselbaar.
Bedankt voor jullie info. Prijs de dag dat Volvo met VDO Dayton gaat rijden. Tot die dag bouw ik tevens mijn VDO Dayton wel in. Soort duel fuel zeg maar !
M.vr. groet Roland
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Dat denk ik ook, het is die besturingsSW die de gegevens op de kaart omzet in de kleuren die je op het scherm ziet.Rolandkw schreef:Hallo JW En Gerritje,
Beiden bedankt voor de reply. Echt helemaal duidelijk is het me nog niet want Volvo gebruikt ook Navteq kaarten en die zijn zo monochroom als de pest (Lees: verschrikkelijk slecht leesbaar) Op die manier heeft het kaartje weinig meerwaarde als je er toch niet "op kunt rijden".
Ik begrijp dus dat op de VDO dayton systemen zowel Navteq als Teleatlas de bebouwing rood is of iets wat daarop lijkt en de rest van de kaartkleuren ongeveer hetzelfde is. Dan denk ik dat het em in de software zit en die is bij Volvo nu net niet uitwisselbaar.
Bedankt voor jullie info. Prijs de dag dat Volvo met VDO Dayton gaat rijden. Tot die dag bouw ik tevens mijn VDO Dayton wel in. Soort duel fuel zeg maar !
M.vr. groet Roland
En dan kan NT nog zo fraai iets als "rood" gecodeerd hebben, als de vertaalslag door de SW van de daarbij behorende 0-tjes en 1-tjes daar "grijzig rood" van maakt, tsja, dan houdt het gewoon op.
Overigens zie je dat ook al als je dezelfde VDO-CD in een Carin 520/522 dan wel de MS 5X00 stopt, die kleuren verschillen aanzienlijk.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Moderator
- Berichten: 2525
- Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36
Navteq en TeleAtlas geven geen kleurtjes aan... Zij coderen iets als zijnde een woonwijk, industrieterrein, rivier, etc. De software van de systemen, zoals dus de software van VDO Dayton en Volvo, leest die info en koppelt hier een kleur aan. Dit kan dus per softwareversie verschillend zijn (en dus ook voor verschillende systemen anders zijn). Het enige dat ik me kan bedenken is Volvo te mailen / bellen en te vragen of ze in een eventuele volgende softwareversie hier iets aan kunnen doen. Ik denk echter dat dit niet zal gebeuren...
Groetjes,
Toho_NL.
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Zonder de indruk te willen wekken eigenwijs te zijn moet ik bovenstaande bestrijden.
Als ik een CD van TeleAtlas verwissel voor een CD van Navteq van dezelfde regio heb ik duidelijke kleurverschillen in de weergave van de diverse gebieden maar met name in de woongebieden.
Dit fenomeen doet zich niet alleen voor bij mijn eigen MS5000 met 7.6 maar ook in een Carminat en een Opel CD70 systeem.
Als ik een CD van TeleAtlas verwissel voor een CD van Navteq van dezelfde regio heb ik duidelijke kleurverschillen in de weergave van de diverse gebieden maar met name in de woongebieden.
Dit fenomeen doet zich niet alleen voor bij mijn eigen MS5000 met 7.6 maar ook in een Carminat en een Opel CD70 systeem.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
ToHo's en Gerritjes reacties lezend denk ik dat dit niet verschilt van wat ik eerder schreef. Ik gaf toen als voorbeeld "rood", met opzet tussen aanhalingstekens.
In feite geven NT en TA beiden een codering mee aan het woongebied, ieder op zijn eigen wijze, en dat wordt dan vertaald naar een kleur op de kaart. En kennelijk is die (kleur)codering voor een woonwijk niet dezelfde bij NT en TA, dus ontstaat er ook een andere kleur op het scherm.
Voor water nemen ze allebei wel iets dat in hardblauw vertaald wordt, denk ik zo, maar eerlijk gezegd weet ik dat niet zeker. Gerritje kan dat wellicht vergelijken en bevestigen dan wel daar een kanttekening bij plaatsten.
Groet,
JW
ToHo's en Gerritjes reacties lezend denk ik dat dit niet verschilt van wat ik eerder schreef. Ik gaf toen als voorbeeld "rood", met opzet tussen aanhalingstekens.
In feite geven NT en TA beiden een codering mee aan het woongebied, ieder op zijn eigen wijze, en dat wordt dan vertaald naar een kleur op de kaart. En kennelijk is die (kleur)codering voor een woonwijk niet dezelfde bij NT en TA, dus ontstaat er ook een andere kleur op het scherm.
Voor water nemen ze allebei wel iets dat in hardblauw vertaald wordt, denk ik zo, maar eerlijk gezegd weet ik dat niet zeker. Gerritje kan dat wellicht vergelijken en bevestigen dan wel daar een kanttekening bij plaatsten.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 13447
- Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14
Ik kan niet bevestigen dat alle kleuren verschillen maar woon- en industriegebieden zeker.
's Avonds zijn deze verschillen minder prominent althans in de standaard nachtkleuren.
Zeker is wel dat ik bij Navteq over het algemeen de kleuren iets minder flets vind dan bij TA hetgeen zeker overdag met mijn gezichtsvermogen tot een lichte kleurvoorkeur voor Navteq leidt.
's Avonds zijn deze verschillen minder prominent althans in de standaard nachtkleuren.
Zeker is wel dat ik bij Navteq over het algemeen de kleuren iets minder flets vind dan bij TA hetgeen zeker overdag met mijn gezichtsvermogen tot een lichte kleurvoorkeur voor Navteq leidt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Starting Member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19 okt 2005 03:43
Heren,
Allen hartelijk dank. Het zit dus eigenlijk heel logisch in elkaar. De kaart fabrikanten geven een voorkeurskleur op maar die kan door de "browser " veranderd worden.
Het past precies in het plaatje van Volvo , die alles op hun eigen manier veiliger wil maken. Persoonlijk denk ik juist dat door het gebruik van standaardkleuren meer veiligheid en duidelijkheid verkregen kan worden, maar Volvo kiest er juist voor om zo weinig mogelijk informatie op de kaartjes te zetten om de aandacht niet teveel van het rijden af te halen. Dan heeft zo`n kaartje ook een stuk minder zin en kun je net zo goed met het "domme stem systeem" gaan rijden.
Inderdaad verwacht ik van Volvo international ook niet veel op dat gebied Toho.
Moraal van dit verhaal is waarschijnlijk dat veiligheid, en maximale informatie elkaar bijten. VDO Dayton kiest dan toch voor wat meer verantwoordelijkheidgevoel van de gebruiker terwijl Volvo zoveel mogelijk onveilig rijden wil uitsluiten. Tsja
Bedankt voor de reacties. Groeten Roland
Allen hartelijk dank. Het zit dus eigenlijk heel logisch in elkaar. De kaart fabrikanten geven een voorkeurskleur op maar die kan door de "browser " veranderd worden.
Het past precies in het plaatje van Volvo , die alles op hun eigen manier veiliger wil maken. Persoonlijk denk ik juist dat door het gebruik van standaardkleuren meer veiligheid en duidelijkheid verkregen kan worden, maar Volvo kiest er juist voor om zo weinig mogelijk informatie op de kaartjes te zetten om de aandacht niet teveel van het rijden af te halen. Dan heeft zo`n kaartje ook een stuk minder zin en kun je net zo goed met het "domme stem systeem" gaan rijden.
Inderdaad verwacht ik van Volvo international ook niet veel op dat gebied Toho.
Moraal van dit verhaal is waarschijnlijk dat veiligheid, en maximale informatie elkaar bijten. VDO Dayton kiest dan toch voor wat meer verantwoordelijkheidgevoel van de gebruiker terwijl Volvo zoveel mogelijk onveilig rijden wil uitsluiten. Tsja
Bedankt voor de reacties. Groeten Roland
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 419
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1253
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 992
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1084
-
-
Reacties: 3
Weergaves: 4151
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 1109
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 627