(Buiten) GPS antenne

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
rlemmens
Normal Member
Normal Member

(Buiten) GPS antenne

Bericht door rlemmens »

Hoi,

Daar ik graag de GPS antenne buiten de auto wil plaatsen heb ik de volgende vraag:
Bestaan er ook inductieve GPS buitenantenne's (Zoals ook bij GSM installaties gebruikt wordt) :?: En werkt deze ook door een een raam met een warmtewerende laag :?:
Ik huiver er een beetje voor om meteen een gat te boren in m'n 3 weken "oude" auto :wink: . Momenteel heb ik de originele GPS antenne via de (voor)deursponning op het dak geplaatst. Tja, maar dat ziet eigenlijk niet uit. :cry:
gr. Rogér

-VW Touran Highline 2.0 TDi
-Pioneer AVIC-X1 / XDV-P9-II / CDX-P670
-CNDV-50MT-UPX
-Zanon SW10Pro Multi-switch / TV-tuner
-2 x Senergy ADJQ-H65DA 6,5" Hoofdsteun schermen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Roger,

Zo'n inductief gekoppelde antenne bestaat er helaas niet voor GPS.
Dat kan ook niet, immers de GPS antenne is een actief type, en heeft dus een voedingsspanning nodig. Deze is 3,3V of 5 V afhankelijk van het type, en die spanning wordt vanuit je Navi via de signaaldraad naar de antenne gebracht.

Hoe zit het bij de Touran, heeft die een dakantenne, achterop? Zo ja, dan kun je die vervangen door een type waarin ook de GPS antenne zit. Zo'n ding heb ik ook op m'n dak, als combi GPS-GSM, en die werkt uitstekend. Is dat een alternatief?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member

Bericht door beckeronline »

Bij een Touran zit geen dakantenne achterop deze heeft de antenne in de rechterzijruit verwerkt zitten. Maar heeft jou Touran een gemetaliseerde voorruit??? Dit heb ik nog nooit op een Touran gezien nl.... Wij monteren de antenne altijd onder het bakje wat midden op je dashboard zit daar heb je een prima ontvangst.....

Succes,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rlemmens
Normal Member
Normal Member

Bericht door rlemmens »

Tja, volgens mijn VW Dealer heeft de Touran een warmtewerende voorruit :!: Of dit tegelijk inhoud dat deze gemetaliseerd is, weet ik niet. Ik heb tevens het kleine voorzijraampje gebruikt voor de antenne locatie, maar het zicht naar buiten is hier wel heel erg beperkt. :cry:
gr. Rogér

-CNDV-50MT-UPX

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member

Warmte werend wil niet in alle gevallen zeggen dat dit ook gemetaliseerd is.... Dit is te meten door de meeste inbouwstations maar je kan het ook gewoon proberen. Het kapje zit met 1 torx schroef in het midden vast en dan aan achterkant omhoog klikken. Antenne eronder dicht schroeven en kijken of je sat.ontvangst heb.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rlemmens
Normal Member
Normal Member

Bericht door rlemmens »

Helaas, indien ik de antenne onder het bakje monteer dan ontvang ik +/- 4 sat's en de kwaliteit is zeer slecht (0-1 streepje van de max 3). :oops: Maar indien ik de antenne meteen onder de voorruit plaats, dan ontvang ik 6 sat's en de kwaliteit is zeer goed (3 streepjes!). Dus ik zal proberen om de antenne maar een beetje fatsoendelijk te monteren onder de voorruit. Zoals ik reeds in een pioneer topic schreef, zit er onder de antenne een provisorisch aardeplaatje. (cd-wisselaar montagebeugel). Dit ziet boven op het dashbord niet uit.
Kan ik zo'n plaatje evt zelf maken :? . Zoja, van welk materiaal moet dit zijn. Of kun je deze ook los kopen :?:
gr. Rogér

-CNDV-50MT-UPX

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rlemmens
Normal Member
Normal Member

Bericht door rlemmens »

Nog een vraagje:

Indien je de antenne op het dashbord maar tegen de ruit plaatst, kun je dan reflecties krijgen :?: Maw, kun je dan de indruk krijgen dat je voldoende sat's ontvangt maar inwerkelijkheid een (zeer) slechte ontvangst hebt :?:
gr. Rogér

-CNDV-50MT-UPX

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member

Je moet een gps antenne niet TEGEN de voorruit aan leggen! Zeker een cm of 10 er vanaf...... Ook moet je wel een metalen plaatje eronder laten zitten als versterker.

Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom uw antenne het niet goed doet onder het afdekkapje..... maar kan aan merk antenne/systeem liggen dat weet ik niet heb alleen 'verstand' van Becker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rlemmens
Normal Member
Normal Member

Bericht door rlemmens »

@Beckeronline:

Daar ik een Touran modeljaar 2005 heb, zullen ze deze nu wel met een warmtewerende ruit met metaallaag voorzien hebben. :?: Voorals nog de antenne (provisorisch) buiten de auto geplaatst en de ontvangst is nu maximaal. Misschien toch maar een vast buitenantenne laten plaatsen. :idea:
gr. Rogér

-CNDV-50MT-UPX

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
beckeronline
Senior Member

Nee dat kan niet als je een gemetaliseerde voorruit hebt dan kan je binnen geen gps signaal ontvangen en je hebt 4-5 stuks gehad......

Je kan inderdaad een buitenantenne laten plaatsen maar dit zal best aardig wat centjes gaan kosten en een gat in je dak....

Je kan ook je antenne door schutbord heen voeren en dan je antenne bij je ruitenwisser (paravaan) monteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member

Bericht door Riekus »

Je moet een gps antenne niet TEGEN de voorruit aan leggen! Zeker een cm of 10 er vanaf...... Ook moet je wel een metalen plaatje eronder laten zitten als versterker.
In mijn Espace is de GPS antenne met de bolle kant tegen het deel van de voorruit waar geen metaal in zit (bovenin, rondom de achteruitkijkspiegel) geplakt, met het metalen plaatje naar binnen toe gekeerd. Ik heb een perfecte ontvangst !! (bijna altijd 7 of 8 satellieten)

Ik begrijp de heel stellige bewering van beckeronline om die reden niet....

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Riekus,

Ik begrijp die bewering van Beckeronline wel, we praten hier over twee verschillende zaken.

Jouw oplossing werkt inderdaad perfect, dat is al vele malen aangetoond.

Maar als je de GPS antenne op het dashboard legt, en 'm dan helemaal naar voren drukt tot aan de voorruit gaat het veelal niet goed, door de metalen afschermranden van de ruit en wat dies meer zij. De ontvangst van de GPS signalen door de antenne wordt in die situatie ernstig belemmerd.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member

Bericht door Riekus »

JW,

Als veel vaker blijkt dat ik een beperkt en jij een veel breder zicht hebt op oplossingen en problemen. :D :oops:

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rlemmens
Normal Member
Normal Member

Bericht door rlemmens »

Riekus schreef: In mijn Espace is de GPS antenne met de bolle kant tegen het deel van de voorruit waar geen metaal in zit (bovenin, rondom de achteruitkijkspiegel) geplakt, met het metalen plaatje naar binnen toe gekeerd. Ik heb een perfecte ontvangst !! (bijna altijd 7 of 8 satellieten)
Tegen de ruit geplakt :?: Ik dacht altijd dat de antennekop geheel vrij moest zijn van bv: sneeuw, verf, lijm enz.
gr. Rogér

-CNDV-50MT-UPX

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member

Bericht door Riekus »

Tegen de ruit geplakt Ik dacht altijd dat de antennekop geheel vrij moest zijn van bv: sneeuw, verf, lijm enz.
ik weet niet met welk middel hij vast zit maar schroeven of spijkeren in het raam lukt niet..... :lol:

Zoals gezegd: ontvangst is perfect !!

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Speledingetje
Starting Member
Starting Member

Bericht door Speledingetje »

Riekus schreef:In mijn Espace is de GPS antenne met de bolle kant tegen het deel van de voorruit waar geen metaal in zit (bovenin, rondom de achteruitkijkspiegel) geplakt, met het metalen plaatje naar binnen toe gekeerd. Ik heb een perfecte ontvangst !! (bijna altijd 7 of 8 satellieten)
Riekus, ik ben ook bezig een VDO Dayton in onze nieuwe Espace in te bouwen, hij zit er al bijna helemaal in maar ik moet een nog een goede plek voor de GPS antenne vinden die ik tijdelijk nog met wat tape heb vastgezet. Hoe is die bij jou aan de ruit vast gemaakt? Met lijm of met tape? (ik dacht dat dat niet kon?). Waar zit ie precies?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roval
Junior Member
Junior Member

Bericht door roval »

Waarom gebruik je geen 16V combi antenne, die zijn los te koop dat is radio, telefoon en GPS in 1 antenne !

d.m.v. een verloopstekkertje kun je je becker er zo op aansluiten.
En die ontvanger zit bovenop het dak, dus maximale ontvangst gegarandeerd

Hirschmann heeft deze antennes, ook voor VW
[b]VDO Dayton PC 5200, updated 2.9[/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roval
Junior Member
Junior Member

Bericht door roval »

Om de GPS antenne bovenin onder de ruit te monteren moet je een beetje creatief zijn, een aluminium strip van pl/m 3 cm breed en 15cm lang, die buig je in de vorm van het dak, dan schuif je deze tussen de hemelbekleding en dak zodat hij goed klemt, vervolgens recht naar beneden en dan recht naar voren zodat daar de GPS antenne op geplakt kan worden, vóór montage even het stripje netjes zwart spuiten, laten drogen en monteren.

Zo heb ik er al diverse gemaakt, werkt perfect.

Dat zeg ik, ..........Gamma
8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

roval schreef:Waarom gebruik je geen 16V combi antenne, die zijn los te koop dat is radio, telefoon en GPS in 1 antenne !

d.m.v. een verloopstekkertje kun je je becker er zo op aansluiten.
En die ontvanger zit bovenop het dak, dus maximale ontvangst gegarandeerd

Hirschmann heeft deze antennes, ook voor VW
Dat is een perfecte oplossing, zó heb ik het ook op mijn Xantia.
Maarre, ook wel een kostbare, zo'n Hirschmann kost je meer dan 100 Euri als ik me goed herinner, zonder montage etc. En als er toch al een GPS antenne bij de set zit, tsja, dan is het de moeite waard even te proberen of die aan de praat te krijgen is.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
roval
Junior Member
Junior Member

Bericht door roval »

Het hoeft geen warmtewerende voorruit te zijn, het kan ook zijn dat er voorruitverwarming in zit, dan heb je ook slechte ontvangst door de minescule metalen draadjes die in de voorruit zijn verwerkt.

Ook al een paar keer meegemaakt, denk je HA, mooi plekkie en geen warmtewerende voorruit, zit er *%&$^@ voorruitverwarming in, dan toch maar de GPS antenne op een ander plekkie monteren.

Tja, als inbouwer kom je soms voor verassingen, gelukkig is er altijd een alternatief wat niet duur hoeft te zijn. 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

roval schreef:Om de GPS antenne bovenin onder de ruit te monteren moet je een beetje creatief zijn, een aluminium strip van pl/m 3 cm breed en 15cm lang, die buig je in de vorm van het dak, dan schuif je deze tussen de hemelbekleding en dak zodat hij goed klemt, vervolgens recht naar beneden en dan recht naar voren zodat daar de GPS antenne op geplakt kan worden, vóór montage even het stripje netjes zwart spuiten, laten drogen en monteren.

Zo heb ik er al diverse gemaakt, werkt perfect.

Dat zeg ik, ..........Gamma
8)
Als ik je "Buiginstructie" goed begrijp komt de GPS antenne dan horizontaal te zitten en kijkt zó door dat gaatje.
De beste manier is echter dat plaatje zodanig te buigen dat de GPS antenne parallel met de ruit komt te zitten, dan "ziet" hij meer sat's en kan met name de sat's beter pakken die laag boven de horizon zitten. De sat's die door het dak afgeschermd worden kan hij toch al niet zien, dus een optimale ontvangst in die richting is zinloos.

Overigens, er bestaan GPS antennes die speciaal gemaakt zijn voor montage op die plek. Ze zijn vlak aan de ontvangstkant en van kleeffolie voorzien. Andrew/Bad Blankenburg levert ze ondermeer, ze zijn onder andere bij Navisys.de te koop.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht