EDIT Moderator: Dit is een discussie die uit een ander draadje gehaald is, omdat het daar off-topic was
Hallo Specialist
Ik heb zoals velen nu een systeem via de autodealer,
een MS5400 gekocht tezamen met een nieuwe auto.
Het invoeren van een nieuw adres is tijdens rijden niet meer
mogelijk, en dat is vanwege de grote korting (BPM) bij aankoop door de autodealer
en is deze functie nu geblokkeerd.
Heel veel gebruikers vragen om een oplossing dit toch te kunnen vanwege
dat er een bijrijder is.
Is dit op een of andere wijze terug te zetten, met kosten enz?
Gr
"BPM toestellen" discussie
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
-
- New Member
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23 jul 2004 13:29
-
- Senior Member
- Berichten: 586
- Lid geworden op: 03 nov 2003 12:33
Dit onderwerp is al diverse keren aangesneden.... dit is absoluut niet mogelijk!! Dit is nl. een vereiste van de overheid om het een bpm toestel te laten zijn!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23 jul 2004 13:29
Dit is een citaat uit de BPM voorschriften van het ministerie van verkeer
Ten aanzien van navigatiesystemen (artikel 7, eerste lid, onderdeel a, onder 5o) merk ik nog op dat bepaald is dat deze tijdens het rijden uit een oogpunt van veiligheid niet handmatig mogen worden geprogrammeerd. Dit betekent dat (her)programmering tijdens het rijden alleen door gesproken opdrachten mag geschieden. Onder handmatig programmeren wordt hier niet verstaan het drukken op een knop om een gesproken opdracht in te voeren of te bevestigen.
Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2002.
Dus moeten we even wachten tot we het kunnen oproepen
met een gesproken opdracht?
Maar met een bijrijder is het toch niet onveilig om een nieuw adres in te toetsen?
Nu is het toch ook mogelijk om tijdens het rijden met de afstands bediening
diverse items in te toetsen, en te zien op de display.
Maar het is een prima dayton ms5400 C-IQ systeem om mee te rijden
gr
Ten aanzien van navigatiesystemen (artikel 7, eerste lid, onderdeel a, onder 5o) merk ik nog op dat bepaald is dat deze tijdens het rijden uit een oogpunt van veiligheid niet handmatig mogen worden geprogrammeerd. Dit betekent dat (her)programmering tijdens het rijden alleen door gesproken opdrachten mag geschieden. Onder handmatig programmeren wordt hier niet verstaan het drukken op een knop om een gesproken opdracht in te voeren of te bevestigen.
Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2002.
Dus moeten we even wachten tot we het kunnen oproepen
met een gesproken opdracht?
Maar met een bijrijder is het toch niet onveilig om een nieuw adres in te toetsen?
Nu is het toch ook mogelijk om tijdens het rijden met de afstands bediening
diverse items in te toetsen, en te zien op de display.
Maar het is een prima dayton ms5400 C-IQ systeem om mee te rijden
gr
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Nicolaas,
Beckeronline gaf het al aan, over dit onderwerp is al verschillende keren gediscussieerd op dit forum. Gebruik de zoekfunktie maar eens, met BPM als kenwoord.
Ik begrijp best dat je het lastig vind, en argumenten hebt om dat anders te willen, dat is echter een discussie met de overheid.
In dit topic hoort het in elk geval niet thuis, omdat het niks met C-IQ te maken heeft. Het is een eis geweest van de overheid die de leveranciers van de Navi's er toe gebracht hebben een speciale NL versie uit te brengen van hun systemen. En dat staat dus los van de kaartupdates van C-IQ.
Derhalve de vraag over dit onderwerp niet verder in dit draadje, dat immers gaat over de kaart-updates van C-IQ, te discussiëren. Als je behoefte hebt aan een vervolg discussie, zoek dan even een draadje op waar dit onderwerp al aan de orde geweest is. Daar kun je altijd weer aanknopen.
Groet,
JW
Beckeronline gaf het al aan, over dit onderwerp is al verschillende keren gediscussieerd op dit forum. Gebruik de zoekfunktie maar eens, met BPM als kenwoord.
Ik begrijp best dat je het lastig vind, en argumenten hebt om dat anders te willen, dat is echter een discussie met de overheid.
In dit topic hoort het in elk geval niet thuis, omdat het niks met C-IQ te maken heeft. Het is een eis geweest van de overheid die de leveranciers van de Navi's er toe gebracht hebben een speciale NL versie uit te brengen van hun systemen. En dat staat dus los van de kaartupdates van C-IQ.
Derhalve de vraag over dit onderwerp niet verder in dit draadje, dat immers gaat over de kaart-updates van C-IQ, te discussiëren. Als je behoefte hebt aan een vervolg discussie, zoek dan even een draadje op waar dit onderwerp al aan de orde geweest is. Daar kun je altijd weer aanknopen.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Normal Member
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10
Ik haak nu pas aan, maar is het niet mogelijk om gedurende het invoeren de puls te onderbreken? Ik ben puur een gebruiker en heb geen enkele ervaring met het inbouwen/aansluiten van navi's maar het lijkt me dat het één kabeltje is dat even onderbroken moet worden; moet toch lukken dmv een schakelaartje ergens onder het dashboard. Ik begrijp dan wel dat het systeem dan weer even de tijd nodig heeft om dmv het gps-signaal weer op de juiste weg moet worden gezet, maar het blijft mijn inziens wel een oplossing.
Ik hoor het wel.
Ik hoor het wel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Arjeh,arjeh schreef:Ik haak nu pas aan, maar is het niet mogelijk om gedurende het invoeren de puls te onderbreken? Ik ben puur een gebruiker en heb geen enkele ervaring met het inbouwen/aansluiten van navi's maar het lijkt me dat het één kabeltje is dat even onderbroken moet worden; moet toch lukken dmv een schakelaartje ergens onder het dashboard. Ik begrijp dan wel dat het systeem dan weer even de tijd nodig heeft om dmv het gps-signaal weer op de juiste weg moet worden gezet, maar het blijft mijn inziens wel een oplossing.
Ik hoor het wel.
Als je m'n vorige bijdrage gelezen hebt heb je kunnen zien dat ik verzocht heb dit issue NIET verder in dit draadje te behandelen, dat gaat n.l. over C-IQ kaart updates en niet over BPM zaken.
Ik ga dit topic nu dan ook splitsen en er een andere plek voor maken.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 03 aug 2004 17:39
Een BPM systeem is ongeveer 1200€ goedkoper (bij aanschaf van een nieuwe auto!) dan een standaart systeem. Het zgn. "nadeel" is: onder het rijden kunnen we niets invoeren. Dit is voor de veiligheid, en daarom zit er subsidie op, wat overigens geen kleingeld is!!
Indien er een mogelijkheid zou bestaan om dit te omzeilen, zou de overheid nooit zoveel geld uitgeven. Het is dan ook gewoon onmogelijk, en verdere discussie is dan ook volledig overbodig.
**** dit bericht komt rechtstreeks van de C-IQ desk ****
Indien er een mogelijkheid zou bestaan om dit te omzeilen, zou de overheid nooit zoveel geld uitgeven. Het is dan ook gewoon onmogelijk, en verdere discussie is dan ook volledig overbodig.
**** dit bericht komt rechtstreeks van de C-IQ desk ****
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 21 okt 2004 00:20
BPM
BPM, kan het ook zonder ?
Ik sta op het punt om tweedehands een 'eerlijk' toestel te kopen.
Een uurtje geleden kreeg ik de waarschuwing, dat ik moet uitkijken dat het geen BPM-toestel is.
Bij zo'n toestel (in mijn geval de Dayton MS4200RS) is het niet mogelijk om tijdens het rijden een adres in te typen.
Is dat bij vele andere toestellen (niet de allerduurste) dan meestal wel mogelijk?
Wie kan mij uit de brand helpen?
Ed
Ik sta op het punt om tweedehands een 'eerlijk' toestel te kopen.
Een uurtje geleden kreeg ik de waarschuwing, dat ik moet uitkijken dat het geen BPM-toestel is.
Bij zo'n toestel (in mijn geval de Dayton MS4200RS) is het niet mogelijk om tijdens het rijden een adres in te typen.
Is dat bij vele andere toestellen (niet de allerduurste) dan meestal wel mogelijk?
Wie kan mij uit de brand helpen?
Ed
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo Ed,
Voor de goede orde: niet allen MS 4200RS'en zijn BPM toestellen. Er zijn er wel veel van, die dan door de eigenaar van een nieuwe auto met die auto goedkoop aangeschaft zijn, en die vervolgens tegen een leuke prijs doorverkocht worden.
Even checken dus of de MS 4200RS die jij op het oog hebt in die categorie valt, dan wel een "regulier" toestel is.
Het verschil zit in de reeds in de fabriek ingespeelde besturingssoftware, die bij de BPM versie speciaal voor ons land gemaakt is, de SW 5.06.
Groet,
JW
Voor de goede orde: niet allen MS 4200RS'en zijn BPM toestellen. Er zijn er wel veel van, die dan door de eigenaar van een nieuwe auto met die auto goedkoop aangeschaft zijn, en die vervolgens tegen een leuke prijs doorverkocht worden.
Even checken dus of de MS 4200RS die jij op het oog hebt in die categorie valt, dan wel een "regulier" toestel is.
Het verschil zit in de reeds in de fabriek ingespeelde besturingssoftware, die bij de BPM versie speciaal voor ons land gemaakt is, de SW 5.06.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:27
bpm
Is er iemand die ongeveer weet hoeveel nieuwe type auto's momenteel met "BPM"-nav systemen worden geleverd?
En, sinds wanneer worden deze af fabriek geleverd? Sinds 2004 pas?
Ik procedeer tegen de overheid over het belasten met BPM van nav systemen in uit Duitsland geimporteerde autos.
Alvast bedankt!
En, sinds wanneer worden deze af fabriek geleverd? Sinds 2004 pas?
Ik procedeer tegen de overheid over het belasten met BPM van nav systemen in uit Duitsland geimporteerde autos.
Alvast bedankt!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Kun je ons duidelijk maken wat de relevantie is van jouw vraag voor het proces dat je kennelijk voert tegen de Staat der Nederlanden? Misschien kunnen we je dan een goed en relevant antwoord geven.
Globaal is de situatie dat "af fabriek Navi's" BPM plichtig zijn, en dat de staat een uitzondering gemaakt heeft voor Navi's die je niet kunt bedienen tijdens het rijden. Voorts zijn aftermarket Navi's onder dit laatste regime gebracht indien aangebracht/aangegeven vóór de BPM vaststelling.
Groet,
JW
Kun je ons duidelijk maken wat de relevantie is van jouw vraag voor het proces dat je kennelijk voert tegen de Staat der Nederlanden? Misschien kunnen we je dan een goed en relevant antwoord geven.
Globaal is de situatie dat "af fabriek Navi's" BPM plichtig zijn, en dat de staat een uitzondering gemaakt heeft voor Navi's die je niet kunt bedienen tijdens het rijden. Voorts zijn aftermarket Navi's onder dit laatste regime gebracht indien aangebracht/aangegeven vóór de BPM vaststelling.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- New Member
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:27
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal het uitleggen.
In jan 2003 importeer ik een Mercedes (1 jaar oud) uit Duitsland met "af fabriek Navi" genaamd 50 APS. De brochure van de Belastingdienst meldt slechts kort dat navigatiesystemen zijn vrijgesteld. Bij aangifte BPM word ik verwezne naar de nadere regel (niet tijdens het rijden kunnen bedienen). Naar ik meen waren er begin 2003 nog helemaal geen systemen op de markt die alleen werkten bij stilstand! Ik stel mij dus op het standpunt dat ik erop mocht vertrouwen dat de brochure doelde op een "normaal" navagitiesysteem!
Overigens is de brochure inmiddels aangepast! Met een * is nu toegevoegd: "Dit systeem mag niet te programmeren zijn tijdens het rijden".
Verklaart dit mijn vraag? De zitting bij het Hof is a.s maandag om 11.00 (Prinsengracht, Amsterdam)!
In jan 2003 importeer ik een Mercedes (1 jaar oud) uit Duitsland met "af fabriek Navi" genaamd 50 APS. De brochure van de Belastingdienst meldt slechts kort dat navigatiesystemen zijn vrijgesteld. Bij aangifte BPM word ik verwezne naar de nadere regel (niet tijdens het rijden kunnen bedienen). Naar ik meen waren er begin 2003 nog helemaal geen systemen op de markt die alleen werkten bij stilstand! Ik stel mij dus op het standpunt dat ik erop mocht vertrouwen dat de brochure doelde op een "normaal" navagitiesysteem!
Overigens is de brochure inmiddels aangepast! Met een * is nu toegevoegd: "Dit systeem mag niet te programmeren zijn tijdens het rijden".
Verklaart dit mijn vraag? De zitting bij het Hof is a.s maandag om 11.00 (Prinsengracht, Amsterdam)!
JW schreef:Hallo,
Kun je ons duidelijk maken wat de relevantie is van jouw vraag voor het proces dat je kennelijk voert tegen de Staat der Nederlanden? Misschien kunnen we je dan een goed en relevant antwoord geven.
Globaal is de situatie dat "af fabriek Navi's" BPM plichtig zijn, en dat de staat een uitzondering gemaakt heeft voor Navi's die je niet kunt bedienen tijdens het rijden. Voorts zijn aftermarket Navi's onder dit laatste regime gebracht indien aangebracht/aangegeven vóór de BPM vaststelling.
Groet,
JW
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Hallo,
Bedankt voor de aanvulling, het is nu wat duidelijker.
Als ik het zo lees zal de vraag beantwoord moeten worden of die regel in Januari 2003 al in de officiële tekst staat.
Wat verder naar boven heeft Nicolaas geschreven:
En dus zal het wel draaien om de vraag of die wetstekst in Januari 2003 al zó geformuleerd was of dat die tekst over bedienen pas later toegevoegd is. Het al of niet op de markt zijn van systemen die hieraan voldoen zal bij de rechter naar mijn inschatting geen rol spelen, hij kijkt naar de wetstekst.
Voorts is het zo dat in het menu van VDO toestellen al jaren een mogelijkheid is om achter de code invoer een aanpassing te maken die het bedienen tijdens het rijden onmogelijk maakt. Zó werden die toestellen dan ook onder de BPM vrijstellingsregel gebracht. Pas later is er SW gekomen die een achteraf opheffen van de blokkering achter de code onmogelijk maakte.
Voor het Hof verschijn je "bij procureur", dus wat zegt jouw advocaat hiervan?
Ben benieuwd hoe dit verder loopt, we horen het wel. Sterkte bij dit proces.
Groet,
JW
Bedankt voor de aanvulling, het is nu wat duidelijker.
Als ik het zo lees zal de vraag beantwoord moeten worden of die regel in Januari 2003 al in de officiële tekst staat.
Wat verder naar boven heeft Nicolaas geschreven:
Wat ik weet van dit soort discussies voor de Rechtbank of het Hof is dat de rechter kijkt naar de officiële wetsteksten. Brochures e.d. zijn dan weinig relevant.Dit is een citaat uit de BPM voorschriften van het ministerie van verkeer
Ten aanzien van navigatiesystemen (artikel 7, eerste lid, onderdeel a, onder 5o) merk ik nog op dat bepaald is dat deze tijdens het rijden uit een oogpunt van veiligheid niet handmatig mogen worden geprogrammeerd. Dit betekent dat (her)programmering tijdens het rijden alleen door gesproken opdrachten mag geschieden. Onder handmatig programmeren wordt hier niet verstaan het drukken op een knop om een gesproken opdracht in te voeren of te bevestigen.
Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2002.
En dus zal het wel draaien om de vraag of die wetstekst in Januari 2003 al zó geformuleerd was of dat die tekst over bedienen pas later toegevoegd is. Het al of niet op de markt zijn van systemen die hieraan voldoen zal bij de rechter naar mijn inschatting geen rol spelen, hij kijkt naar de wetstekst.
Voorts is het zo dat in het menu van VDO toestellen al jaren een mogelijkheid is om achter de code invoer een aanpassing te maken die het bedienen tijdens het rijden onmogelijk maakt. Zó werden die toestellen dan ook onder de BPM vrijstellingsregel gebracht. Pas later is er SW gekomen die een achteraf opheffen van de blokkering achter de code onmogelijk maakte.
Voor het Hof verschijn je "bij procureur", dus wat zegt jouw advocaat hiervan?
Ben benieuwd hoe dit verder loopt, we horen het wel. Sterkte bij dit proces.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |