Enkele dagen de snelheidsmeting van de VDO 2010 in de gaten gehouden en tot de conclusie gekomen dat ik toch beter naar mijn meters in de auto kan gaan kijken.
Ontvangen satelieten tussen de 6 en 10 dus dat moet voor meting genoeg zijn.
Bij snelheid van 50 Km/u gaf de Vdo tussen 48 en 52 aan
Bij snelheid van 70 Km/u gaf de Vdo tussen 63 en 67 aan
Bij snelheid van 100 Km/u gaf de Vdo tussen 85 en 92 aan
Bij hogere snelheden wordt de afwijking ongeveer plus/min 10 afhankelijk van de constante snelheid en tijdsduur van deze snelheid.
Andersom.. volgens de Vdo rijd ik 70 maar de meting in de auto gaf 79 aan.
Gelukkig weet ik de flitspalen te staan op de ringweg van Groningen en geeft de 2010 ook netjes een geluidssignaal bij het naderen van deze palen anders had het toch weer een leuke prent kunnen opleveren.
Natuurlijk zal er altijd een bepaalt verschil zijn aangezien de 2010 niet is aangesloten op de snelheidsmeting van de auto en het dus enorm afhankelijk is van het ontvangst van satelieten en de rekensnelheid van de processor.
Daarnaast speelt een constante snelheid natuurlijk ook nog een rol.
Wat hij wel netjes doet is de aangegeven aankomsttijd weergeven.
Hij weet waar hij is en waar hij heen moet en weet aan de hand van zijn eigen gegevens hoe lang hij over zo'n stuk route gaat doen.
Dit blijft hij ook tijdens het navigeren steeds corrigeren.
Rijd je langzamer dan de toegestane snelheid dan zal na verloop van tijd de geschatte aankomsttijd oplopen.
Eindconclusie: Al met al een heel leuk apparaat voor deze prijs. Hij brengt me netjes naar de plaats waar ik moet zijn en geeft duidelijke aanwijzingen alhoewel het geluid aan de zachte kant is.
Verder kun je het beste voor de snelheid gewoon je meting van de auto blijven vertrouwen en de meting van de Vdo gewoon voor lief nemen. Er zijn voor de 2010 namelijk te weinig gegevens om tot een betrouwbare meting te komen.
Have fun, North®
Snelheidsmeting van de VDO Dayton MS2010
-
- Average Member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 09 jul 2006 11:09
Snelheidsmeting van de VDO Dayton MS2010
VDO MS5100, MM4900, MT5011.
Orange SPV C500 met TT5 mobile
_________________
Orange SPV C500 met TT5 mobile
_________________
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Average Member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 10 jul 2006 16:50
Is echt niet zo vreemd, ik heb een behoorlijk tijdje met een PDA in de auto rondgereden (Met daarop TomTom 5).
Deze heeft altijd een afwijking gehad van ongeveer 10% lager dan mijn snelheidsmeter.
Deze heeft altijd een afwijking gehad van ongeveer 10% lager dan mijn snelheidsmeter.
VDO Dayton MS-2010
Asus A636n - 2GB - TT6
Asus A636n - 2GB - TT6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19
Dat klopt wat je schrijft, een PDA/PNA zal altijd wat andere snelheden aangeven dan de snelheidsmeter in de auto.
Daarvoor zijn twee oorzaken:
-De auto wijst systematisch altijd hoger aan dan je werkelijk rijdt. Dat heeft de wetgever zo bepaald, om er voor te zorgen dat je in werkelijkheid nooit sneller rijdt dan je teller aanduidt.
Die afwijking kan wel 10% bedragen, zo is me dat in mijn auto (Xantia) gebleken na 'm zorgvuldig geijkt te hebben. Maar andere auto's hebben een vaste afwijking, dus iets van 2-5 km/u. Altijd te hoog dus
Daarnaast speelt dat een PDA/PNA altijd achteraf moet vaststellen hoe hard je gereden hebt, op basis van de GPS gegevens mbt de gereden afstand die door de daarvoor gebruikte tijd gedeeld wordt.
Als je nou heel constant met een bepaalde snelheid rijdt zul je zien dat de PNA/PDA ook een constante snelheid weergeeft. Maar als je optrekt of afremt zul je zien dat de snelheidsindicatie 'achterblijft' bij de werkelijkheid.
Bij een vast ingebouwd systeem, die een pulssignaal krijgt gaat dat allemaal veel sneller, daar kijkt de computer niet naar de GPS signalen voor het berekenen van de snelheid maar naar het aantal pulsen per afstandseenheid. En deelt dat door de tijd die daarover gedaan is.
Dat is dus veel nauwkeuriger en het werkt onmiddellijk.
Groet,
JW
Daarvoor zijn twee oorzaken:
-De auto wijst systematisch altijd hoger aan dan je werkelijk rijdt. Dat heeft de wetgever zo bepaald, om er voor te zorgen dat je in werkelijkheid nooit sneller rijdt dan je teller aanduidt.
Die afwijking kan wel 10% bedragen, zo is me dat in mijn auto (Xantia) gebleken na 'm zorgvuldig geijkt te hebben. Maar andere auto's hebben een vaste afwijking, dus iets van 2-5 km/u. Altijd te hoog dus
Daarnaast speelt dat een PDA/PNA altijd achteraf moet vaststellen hoe hard je gereden hebt, op basis van de GPS gegevens mbt de gereden afstand die door de daarvoor gebruikte tijd gedeeld wordt.
Als je nou heel constant met een bepaalde snelheid rijdt zul je zien dat de PNA/PDA ook een constante snelheid weergeeft. Maar als je optrekt of afremt zul je zien dat de snelheidsindicatie 'achterblijft' bij de werkelijkheid.
Bij een vast ingebouwd systeem, die een pulssignaal krijgt gaat dat allemaal veel sneller, daar kijkt de computer niet naar de GPS signalen voor het berekenen van de snelheid maar naar het aantal pulsen per afstandseenheid. En deelt dat door de tijd die daarover gedaan is.
Dat is dus veel nauwkeuriger en het werkt onmiddellijk.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 240
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 711
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 731
-
-
Vdo dayton monitor MM 3000/01 probleem
door Ries1804 » 28 aug 2018 22:26 » in Vaste VDO-Dayton systemen -
Reacties: 0
Weergaves: 433
-
-
-
Vdo dayton navigatie cdroms europa origineel + MO 5076 CD origineel
door Arjan77 » 21 apr 2017 13:42 » in Te Koop Aangeboden -
Reacties: 0
Weergaves: 631
-
-
-
VDO Dayton - HELP "ATTENTIONE" screen
door ivayleto » 25 apr 2019 07:20 » in Vaste VDO-Dayton systemen -
Reacties: 1
Weergaves: 468
-