Hallo,
Ik lees al een hele tijd mee op dit leuke en informatieve forum, heb me nu dan toch maar eens aangemeld.
Sinds enkele dagen ben ik in bezit van een PN4000 met Stuur AB, TMC/BT cradle en de bijbehorende kabelboom om e.e.a vast te knopen aan de autoradio, stroomvoorziening en antenne(s). Dit setje gaat (qua navigatie) de plek in nemen van mijn MS4100/CH604mp3 setje welke na vele jaren trouwe dienst steeds vaker leesfouten begint te geven op cd's.
Het eerste wat mij meteen opviel bij het testen is dat de navi stem via het ingebakken speakertje bijzonder veel quantiseringsruis heeft, ik moet nog testen of dit via de line-out van de craddle ook zo is. (moet nog een andere radio aanschaffen). Ik ben blij verrast qua accuratesse van het systeem, ik had niet verwacht dat dit zonder puls/richting schakelaar zo goed zou zijn. De bijgeleverde kaarten (pn2sdEUR0708-NT-1) mist sommige wegen welke al wel op mijn ms4100 2006 kaarten stonden. Beetje vreemd.
De logica achter de automatische helderheid regeling van het scherm heb ik nog niet kunnen ontdekken; Al zet ik het apparaat in het stikdonker,
helemaal terug regelen tot het handmatig instelbaar minimum doet ie niet. Dat is echt een gemiste kans, de minimum stand in automatische regeling is (imho) op een donkere autobahn met 200+ km/h echt te helder (dat kost mij m'n nachtzicht en voor kijken op eens scherm heb je toch geen tijd).
De stuur afstandsbediening is zeker een aanrader, die werkt erg logisch en is ook "op de tast" goed te bedienen.
De DVB-T ontvanger is soms goed voor vastlopers, vooral als er niet voldoende signaal aanwezig is. Er schijnt daarvoor een software update voor in de maak te zijn (ook voor PN6000).
Het enige wat ik wel een beetje mis, zijn VIA punten. Het is nu lastig om een totaal overzicht te krijgen van de gehele route, ik ben er vanuit gegaan dat dat "standaard functionaliteit" is van elk navi systeem. Achteraf misschien een beetje naïef gedacht, hoewel met een "work-around" de data per route deel wel boven tafel te halen is. Ideaal is anders. Zelfde verhaal voor de afrit nummers, die mis ik nogal eens.
Handleiding... tja. Een echte handleiding schittert door afwezigheid. Enkel een "quick start guide" met een verwijzing naar de website voor een echte handleiding. En wat staat er op die website ? Precies... dezelfde quick start guide !

De handleiding van de PN3000 bied wat aanknopingspunten, maar zo hoort het natuurlijk niet.
En dan mijn grootste verbazing: De Bluetooth "carkit" functie i.c.m. met mijn good-old (bomvaste !) Nokia 6310i, dat werkt dus gewoon niet. Geen audio via de bijgeleverde microfoon (nee, ook niet die van de tweede set; getest). Zou zal dat, VDO kennende, binnen afzienbare tijd wel opgelost worden middels een firmware update o.i.d. , slordig vind ik het wel.
Toch is mijn indruk van dit apparaat wel positief. Als "early adopter" van een bepaald type krijg je nou eenmaal te maken met wat "beta" trekjes van de firmware. Dat hoort er tegenwoordig nou eenmaal bij. (en stiekum vind ik het altijd wel leuk om te zien hoe een produkt "volwassen" wordt.)