Nog al wat gebruikers sluiten het achteruitrijdsignaal niet aan op hun Navi, hoewel de fabrikanten van de apparaten dit wel in hun montage instructies vermelden, en nog wel als “noodzakelijk”.
Waarom ze het niet aansluiten? Wel, gemak dient de mens en waar haal je in vredesnaam dat signaal nou weer vandaan. Enne, hij doet het toch ook zonder, wordt er dan gezegd, kijk maar....
Waarom dan wel aansluiten? Dat heeft alles met de kalibreerfunctie van het systeem te maken!
Die kalibreerfunctie is er om er voor te zorgen dat het systeem precies weet welke afgelegde weg er hoort bij een bepaald aantal pulsen, afgegeven door het voertuig. Dat is geen vast gegeven, is fabrikant afhankelijk en wordt ook nog eens beïnvloed door de bandenmaat en de slijtage van de banden.
Als voorbeeld een auto die 3000 pulsen/km afgeeft, bij een afrolomtrek van de band van 200 cm. Elke afgelegde meter geeft dan 3 pulsen, en per wielomwenteling zijn dat er dan 6.
Tijdens de kalibratierit zorgt het systeem er voor dat dit gegeven vastgesteld wordt en vervolgens opgeslagen wordt in de computer. Dat vaststellen geschiedt door “mapmatching” waarbij de gegevens van de kaart vergeleken worden met de waargenomen afgelegde weg en de gereden bochten. Voor dat laatste zorgt het ingebouwde gyrokompas.
Als het systeem nog volledig ongekalibreerd is speelt de GPS ontvanger een rol, naarmate het trajekt vervolgd wordt zal de computer de werkelijke waarde van de afgelegde weg kunnen vaststellen en vastleggen.
Dat is een heel belangrijk getal, daarmee zal de computer in het vervolg gaan rekenen. Hij weet dus in het vervolg dat in het gegeven voorbeeld 150 binnengekomen pulsen een afgelegde weg betekent van 50 meter.
Zolang er niets verandert in de bandenafmeting zal dit getal gebruikt worden, de computer blijft dit echter wel controleren en zal het zonodig corrigeren. Als je dus je banden wisselt naar een afrolomtrek van 190 cm in plaats vande oorspronkelijke 200 cm, zal de computer al rijdende vaststellen dat de oorspronkelijk opgeslagen informatie van 3 pulsen/meter niet meer klopt en dit verhogen naar 3,1579 pulsen/meter (200/190*3) Dat proces duurt enige tijd, daar kunnen zomaar een kilometer of wat mee gemoeid zijn.
Indien bij een auto het achteruitrijdsignaal niet aangesloten wordt zal de computer de afgelegde weg tijdens het achteruitrijden op basis van de afgegeven pulsen meetellen in de oorspronkelijke rijrichting. Rij je dus 20 meter achteruit zal het systeem denken dat je 20 meter vooruitgereden bent, oftewel je zit 40 meter fout. Bij kaartvergelijking weet de computer dat niet en er zullen dus verkeerde aanwijzingen komen
Nog erger is het als je tijdens het achteruitrijden een bocht maakt.
[afbeelding]
Stel je voor dat je van punt A rechtsaf 10 meter een straat inrijdt, en je bij B bedenkt dat je verkeerd zit. Je rijdt dan achteruit terug naar A, totaal 20 meter, maar je systeem zal door de gyrokompas informatie en het ontbreken van de achteruitrijdinformatie denken dat je dan op punt C zit, met een afstandsfout van 40 meter. En je zit dan volgens het systeem off-road, tenzij daar toevallig ook een straat was. Maar dan denkt je systeem dus dat je in die parallelstraat zit en niet op je oorspronkelijke route...............................C
..............................^
..............................^
..............................^
>>>>>>>B>>>>>^
^..........................
^..........................
^..........................
A
Het gevolg hiervan is niet alleen dat je systeem de kluts kwijt is en je dus niet goed zal kunnen begeleiden in het vervolg van de rit, maar óók dat het systeem gaat herkalibreren. Immers bij het afleggen van die 40 meter zijn 120 pulsen binnen gelopen, en terwijl jij verder rijdt begint het systeem zich opnieuw te kalibreren zodra hij vaststelt waar hij zich bevindt. Als dat 500 meter verder is t.o.v. punt A, weet hij dat ‘ie 40 meter miszit en dus denkt ‘ie dat je 460 meter gereden hebt van C naar dat punt in plaats van vanaf A. En dus stelt de computer de waarde voor de afgelegde weg/pulsen opnieuw in, nu naar 2760 pulsen/km (460/500*3000) en gaat daarmee verder rekenen en begeleiden.
Die waarde is echter fout en na enige tijd ontdekt de computer dat en begint opnieuw te kalibreren, terug naar de oorspronkelijke waarde van 3000 pulsen/km. Dat hele proces kan zomaar een kilometer of meer tijd kosten, afhankelijk van de snelheid waarmee hij z’n werkelijke positie kan vaststellen. En dat is weer afhankelijk van de kwaliteit van de GPS ontvangst, die in een stad wel eens erg lastig kan zijn.
Dat alles zal niet plaats vinden indien de achteruit aangesloten is. Immers het systeem weet dan dat de achteruit gereden meters afgetrokken moeten worden van de afgelegde afstand. En dus weet 'ie dat je na dat achteruitrijden op punt A staat en niet op punt C
Dezelfde situatie doet zich voor als je ergens in-parkeert. Bij het terugrijden zal de computer denken dat je vóóruit gereden bent. En dus moet 'ie zich heroriënteren.
Echt vervelend wordt dat als je 's avonds op die manier je auto weggezet hebt, dan wel op je oprit of in de garage of zo. De computer slaat die plek uiteraard netjes op als je het contact uit zet. Maar de volgende ochtend, als je achteruit terugrijdt naar de weg en dan ook nog een bocht draait, raakt 'ie de kluts kwijt en kan zich dan niet direct heroriënteren. Daarvoor heeft 'ie de satellieten nodig en die ontvangt hij nog niet, dat duurt zomaar een minuut of wat. Intussen ben je weggereden en dus is je systeem de weg kwijt
Conclusie: Gewoon aansluiten dat achteruitrijdsignaal Tenzij je echt nooit achteruit wilt rijden en niet gaat schelden dat die Navi je in de steek laat als je dat toch een keer doet bij het parkeren in de stad.
En laten we wel wezen, als je nou al dat geld uitgegeven hebt voor een Navi moet 'ie toch gewoon maximaal presteren
P.S Bij praktisch alle systemen moet, als je besluit om ‘m toch maar niet aan te sluiten het aansluitpunt voor dit signaal aan massa gelegd worden,. Als je dat niet doet gaat er nog veel meer mis.
(Aangepast en uitgebreid 5 febr. 2005)