Mededeling moderator Gene
Deze melding is afkomstig van Escape en behandeld de beginselen van de techniek TMC. Op verzoek deze melding teruggeplaatst. Kijk ook even naar mijn opmerking onder aan dit bericht.
Hallo allemaal.
Ik heb deze uitvoerige discussie gevolgd en omdat ik wat van de achtergronden weet, wil ik graag reageren.
Ik zet het allemaal nogeens op een rijtje.
a. TMC is een feature van RDS (Radio Data System) om verkeersinformatie buiten het radioprogramma om bij de luisteraar te brengen. RDS zendt 11,4 groepen data uit per seconde, daarvan worden maximaal 2 groepen (of minder wanneer er weinig info is) voor TMC gebruikt. De betreffende groep (group 8A) benut dus zo'n 18% van de capaciteit.
Een TMC bericht kan uit één of meerdere datagroepen bestaan en wordt 3x achter elkaar herhaald.
Alle berichten worden in een cyclus herhaald. Dus wanneer er bijvoorbeeld 10 korte berichten zijn, duur die cyclus 10x3:2=15 sec.
b. Bij TMC gebruikt met gecodeerde berichten om zo efficient mogelijk met de RDS capaciteit om te gaan.
Voor elke gedefinieerde gebeurtenis (event) zoals file, spookrijder, enz. is een code gereserveerd. Een voordeel van deze codes is dat het taal-onafhankelijk is. Deze codes zitten in de database van de ontvanger.
Een tweede database is nodig voor de wegen (wegvakken).
In de ontvanger wordt dit alles gecombineerdt tot een melding (in tekst, spraak).
Bij de meeste ontvangers kun je ook selekteren (op wegnummers) welke berichten er doorgegeven moeten worden, zodat je niet een file melding uit Groningen krijgt terwijl je in Limburg rijdt (maar het kan wel, als je dat wilt).
In Nederland wordt nog alleen nationale info uitgezonden, welke over het hele land verspreid wordt.
Er zijn wel proeven geweest met regio info (Rijnmond).
Let er dus op dat je wel de juiste wegen geactiveerd hebt.
c. De zenders zender geven via de RDS-groep 3A (die in een wat langzamer cyclus wordt uitgezonden, omdat dit vaste info is) aan:
- Dat de zender TMC-info uitzendt.
- Welke database er gebruikt wordt (LTN=17).
- Of het Internationale/Nationale/Regionale/Lokale info is. Een combinatie is ook mogelijk.
- De Service Provider ID (niet de naam, die wordt als tekst is de 8A groepen verzonden).
- Op welke tijdstippen binnen elke hele minuut er groepen met TMCdata verwacht kan worden.
Op de tussen liggende tijdstippen kan de ontvanger met andere dingen bezig zijn, zoals het zoeken naar de beste zender en het ontvangen van de "normale" RDS data.
d. De RDS/TMC data kan gekoppeld zijn een een radionetwerk zoals Radio-1. De TMC-ontvanger maakt dan gebruik van de zelfde alternatieve frequentie lijst als die voor de normale RDS.
Dit hoeft echter niet; men kan een TMC netwerk samenstellen van zender uit verschillende netwerken; TMC heeft dan een eigen frequentielijst. Dit laatste komt hier (NL) niet voor.
In Nederland zijn er verschillende radionetten met een (min of meer) eigen TMC service (andere Service ID).
Het is maar net hoe de ontvanger-fabrikant zijn toestel ontworpen heeft:
- Pakt hij iedere zender die zegt dat er TMC uitgezonden wordt?
- Of kiest de ontvanger alleen de zenders van hetzelfde radioprogamma?
- Of kiest de ontvanger alleen de zender met hetzelfde Service ID? (De laatste twee opties komen in Nederland op hetzelfde neer, maar kunnen dus ook verschillen).
Met een single tuner radio heeft men het zelf in de hand op welke service men afstemd; nadeel is alleen dat je ook naar dat programma moet luisteren (alternatief: CD / MP3 speler)
Bij dubbele tuners is die koppeling er niet en is men afhankelijk van de filosofie achter de werking van die tweede tuner.
Nu de problemen in Nederland mbt. TMC:
- Iedereen die een TMC netwerk opzet kan (als het niet goed gebeurt) de gehele werking verstoren.
Het eenvoudigst zou één groot overal te ontvangen netwerk zijn van een publieke provider.
Maar omdat de omroepen luisteraars proberen te trekken met TMC (wat niet opgaat bij dubbele tuners) zijn er nu een aantal (niet centraal gecoördineerde) netten.
Dat is niet erg, zolang het maar goed geïmplementeerd wordt.
Het omzeilen via een keuze op de ontvanger kan een oplossing bieden, maar verdoezelt het eigenlijke probleem.
Wat er volgens mij momenteel niet zou kunnen kloppen:
- Men doet (soms) testuitzendingen met de TMC-flag (groep 3A) aan. Deze testuitzendingen kunnen "lege" of (erger) fake berichten bevatten.
- Toevallig zijn deze zenders dan net die met een (te) sterk RDS signaal, zodat de ontvanger daar lang op blijft hangen (de radio vindt het signaal ok).
Een work-around hiervoor is, zorgen voor en tijdelijke slechte ontvangst door bijv. een tunnel in te rijden (Let op: sommige tunnels geven het radiosignaal door via een eigen antenne-systeem). Of misschien de auto antenne verwijderen / inschuiven. De ontvanger uitschakelen (kans dat de frequentie wordt onthouden; dan werkt dat niet).
- De tijdstippen, binnen elke hele minuut wanneer er groepen met TMCdata verwacht kan worden, kloppen niet met het werkelijk uitgezonden signaal.
- Er zitten geen 3 andere "normale" RDS groepen tussen de TMC groepen.
- De RDS klok loopt niet nauwkeurig op tijd (officeel moet deze tijd ook nog UTC-tijd zijn met een offset)
Deze laatste drie problemen verstoren de synchroniteit.
Het moet dus allemaal kloppen in de keten van:
- Dataleverancier
- Service provider
- Omroep
- Zendernetwerk operator
- Ontvangerfabrikant
- Automobilist
Oef..... Ik laat het eventjes hier bij (anders wordt het een boekwerk).
escape
Op verzoek van JW gaat de discussie over de techniek verder in viewtopic.php?t=5426
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.