Dubbele antenne aansluiting MFD2 DVD C

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
rgtakarsten
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2007 18:18

Dubbele antenne aansluiting MFD2 DVD C

Bericht door rgtakarsten »

Ik ben al een stuk verder met het aansluiten van mijn nieuwe MFD2 dvd type C in mijn Seat Altea, maar zie dat er op de radio twee antenne ingangen zijn terwijl er op mijn auto maar 1 aansluiting beschikbaar is. Kan iemand mij uitleggen waarom er twee zijn ?

Alvast bedankt.

Ronald Karsten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Achterop de unit gezien zijn er 2 antenneaansluitingen. De "normale" beige links, aan de buitenzijde dus is voor de gewone antenne en de tweede blauwgrijze is voor de zgn antenne diversity. Hiermede is de dubbele tuner van de radio instaat om seed naar de sterkste zender te zoeken en om te laten shcakelen zonder dat je daar iets van merkt.
Deze aansluiting kun je gevoeglijk vergeten. Bij het gebruik hiervan hoor je trouwens duidelijk iedere keer dat er wordt overgeschakeld, want dan hikt de radio eventjes! Ook dat heeft Blaupunkt nog niet voor elkaar terwijl amerikaanse autoradios dat in de 50er jaren al probleemloos voor elkaar kregen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Bericht door Route 66 »

Gerritje, hier moet ik je toch even corrigeren; gezien alles wat ik tot nog toe van je gelezen heb een zeldzaamheid!

Bij Blaupunkt dubbel tuner toestellen wordt niet het inderdaad al wat oudere Antene Diversity principe toegepast.
Begin 90er jaren heeft Blaupunkt samen met Bosch een heel ander principe ontwikkeld waarbij de MF signalen (dus niet op HF niveau) in phase gelijkgetrokken en bij elkaar opgeteld worden waardoor hetzelfde effect bereikt wordt als met een richtantenne.
Door deze phasecorrectie worden trouwens ook de storingen veroorzaakt door het beruchte fenomeen Multipath uiterst effectief onderdrukt.
Dit systeem, ADA geheten (Analogue Directional Antenna), werd voor het eerst toegepast met 4 (!!) tuners in de Berlin RCM 303A en kwam nog eens in een afgeslankte 2-tuner versie terug in de Barcelona RCM 104A. (Vandaar die A dus)
Vervolgens werd in 1997 de DigiCeiver (Analoog frontend en digitale signaalprocessing) ontwilkkeld, welke voor het eerst in o.a. de Amsterdam TCM127 (RadioPhone), de Bremen RCM127 en later diverse SkyLine modellen toegepast werd.
Een uitbreiding van het digitale deel met twee MF inputs leidde tot de TwinCeiver, voor het eerst in de Bremen CD72 en vervolgens in al zijn opvolgers.
Het bijzondere van deze TwinCeiver is dat hij in verschillende modes kan werken, al naar gelang de ontvangstcondities ter plekke:

1. Dual Tuner Mode
Bij voldoende signaalsterkte neemt een tuner de ontvangst voor zijn rekening terwijl de andere als RDS tuner functioneert. (AF-lijst, TMC-lijst, Radiotext etc.)

2. DDA Mode (Digital Directional Antenna)
Deze mode is wat de werking betreft identiek aan zijn voorganger ADA maar nu op digitaal niveau en wordt automatisch geactiveerd als de signaalsterkte te wensen overlaat of als er (te) veel Multipath gedetecteerd wordt.

3. Single Antenna Mode
Eigenlijk een extreme versie van DDA waarbij het signaal van een van de twee antennes dermate slecht is dat het beter niet gebruikt kan worden.

De radio processor selecteerd voortdurend de voor de geldende omstandigheden beste mode, hetgeen inderdaad soms hoorbaar is, met name als tegelijkertijd ook een AF-sprong gemaakt wordt.

Dit houdt dus in dat het weglaten van een antenne de voordelen van DTM en met name van DDA buiten bereik brengt!
Weliswaar zijn de antenne ingangen intern nog inductief gekoppeld, zodat bij voldoende signaalsterkte af en toe Dual Tuner Mode haalbaar is (goed voor TMC) maar DDA is helaas niet meer mogelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dit houdt dus in dat het weglaten van een antenne de voordelen van DTM en met name van DDA buiten bereik brengt!
Weliswaar zijn de antenne ingangen intern nog inductief gekoppeld, zodat bij voldoende signaalsterkte af en toe Dual Tuner Mode haalbaar is (goed voor TMC) maar DDA is helaas niet meer mogelijk.
Misschien staat het er ongelukkig, maar dat is wel wat ik althans trachtte te beweren.
Overigens een buitengewoon interessante uiteenzetting van een echte insider naar ik mag aannemen?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Gsm antenne aansluiting
    door hjvn » 13 apr 2016 19:23 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 677
  • Aansluiting achteruitrijcamera op een pc5400 met een mom 5000 beeldscherm
    door fransvandervalk » 26 okt 2015 20:58 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 3
    Weergaves: 1534
  • tmc antenne
    door snaffoo » 20 feb 2017 15:23 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 704
  • radio antenne
    door freebird » 02 sep 2015 15:31 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 752
  • gps antenne espace 2007 phase 2
    door guilvars » 27 okt 2015 16:46 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1957
  • RNS 510 Antenne signaal weg na firmware update
    door Johan rns510 » 09 mei 2015 23:31 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 852
  • Problemen met mfd2
    door svv1972 » 04 jan 2016 07:17 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 923

Terug naar “V.A.G”